Anvisning för lärdomsprov: magisterprogrammet Praxis – konst och presentationspraxis i bildkonst

Så här avlägger du den konstnärliga och skriftliga delen i Praxis-magisterprogrammets lärdomsprov.

Lärdomsprovets innehåll, mål och tidtabell

Lärdomsprovet för magisterprogrammet Praxis – konst och presentationspraxis är en helhet som innehåller en plan för och genomförande (kuratering) av en utställning eller motsvarande evenemang samt en skriftlig del. Lärdomsprovet kan också vara en helt skriftlig avhandling. I lärdomsprovet ingår också ett offentligt granskningstillfälle.

Efter att du avlagt lärdomsprovet kan du genomföra ett omfattande konstnärligt projekt samt redogöra för det muntligt och skriftligt. Du kan också reflektera över hur ditt arbete placerar sig i samtidskonstens kontext.

Lärdomsprovet omfattar i sin helhet 40 sp. 

Lärdomsprovets struktur

Lärdomsprovet för magisterexamen i Praxis – magisterprogram i konst och presentationspraxis består av:

A: En eller flera projektplaner i anslutning till presentation av konst och genomförande av dessa, till exempel utställningar eller motsvarande evenemang (praktisk del) samt en skriftlig del med dokumentation.

eller

B: En avhandling

Alternativ A: En eller flera projektplaner i anslutning till presentation av konst och genomförande av dessa, till exempel en utställning eller motsvarande evenemang (praktisk del), samt en skriftlig del som innehåller dokumentation av den praktiska delen.

Den skriftliga delen ska innehålla sammanlagt cirka 30 sidor (cirka 1 800 tecken/ sida) text. Dokumentationen ska innehålla en visuell upptagning av evenemanget som ger en övergripande och tydlig uppfattning av det.

I det skriftliga avsnittet analyserar du processen, genomförandet och innehållsfrågorna på ett reflekterande sätt, bedömer förhållandet mellan planen och genomförandet och kopplar ditt eget arbete till samtidskonsten. Du kan berätta om lärdomsprovets arbetsprocess, innehåll, konstnärliga mål eller mål som hänför sig till konstnärlig forskning och genomförande när du beskriver ditt lärdomsprovs förhållande till samtidskonsten. Du kan fundera på det kuraterade evenemangets förhållande till publiken, utrymmet och omgivningen eller till aktuella diskussioner, lyfta fram förebilder och influenser samt presentera olika slutsatser om arbetsprocessen och genomförandet.

Du bjuder in granskarna av ditt lärdomsprov till alla utställningar/evenemang där den praktiska delen av lärdomsprovet presenteras. I inbjudan ska nämnas att det är fråga om en del av lärdomsprovet. Om den praktiska delen presenteras på annat sätt ska du informera granskarna om hur och var den presenteras.

Alternativ B: avhandling

Du ska skriva en avhandling på cirka 60–80 sidor (c. 1 800 tecken/sida) om något tema som passar in i Praxis-magisterprogrammet och som visar ett djupgående behärskande av det valda området. Utöver olika bildkonstnärliga perspektiv kan du i avhandlingen även fokusera på traditionell konstteori, -filosofi eller -historia samt till exempel på visuell antropologi och samhällsvetenskapliga perspektiv. Även i alternativ B ska du motivera på vilket sätt ditt arbete står i relation till fältet för nutidskonst. 

Lärdomsprovets tidtabell

Rekommenderad tidtabell för lärdomsprovet

Höstterminen under första året av magisterstudierna:

  • Praxis lärdomsprovsseminarium (K-MP331) inleds 
  • Plan för lärdomsprovet: Övergripande planering av lärdomsprovet och val av handledare 
  • Fastställande av första handledningsmöte 

Vårterminen under andra året av magisterstudierna:

  • Val av granskare 
  • Praxis lärdomsprovsseminarium fortsätter 
  • Skrivhandledning (K-MP332) börjar 
  • Praktisk del (t.ex. som en del av utställningen Kuvan Kevät) 
  • Seminarium i samband med Kuvan Kevät 

Höstterminen under andra året av magisterstudierna:

  • Praxis lärdomsprovsseminarium fortsätter 
  • Handledning i skrivande fortsätter 
  • Finslipning av den skriftliga delen 
  • Inlämnande av lärdomsprovet och mognadsprovet för förhandsgranskning senast minst tre veckor före inlämningstiden
  • Inlämning av den skriftliga delen av lärdomsprovet i början av oktober 
  • Offentlig granskning av lärdomsprovet

Anmärkningar om tidtabellen:

  • På lärdomsprovsseminariet behandlas teoretiska och praktiska frågor i anslutning till lärdomsprovet. När den studerande gör lärdomsprovet deltar hen också i Skrivhandledningen, där hen får stöd för att göra den skriftliga delen av lärdomsprovet. 
  • Den rekommenderade tidpunkten för val av granskare är i början av vårterminen under andra året av magisterstudierna eller någon annan tidpunkt då man känner till tidpunkten för presentationen av lärdomsprovets konstnärliga del och den målsatta tidtabellen för slutförandet av lärdomsprovet. 
  • För förhandsgranskningen ska reserveras minst tre veckor, men arbetet kan även lämnas in till förhandsgranskning redan tidigare. 

Lärdomsprovets skriftliga del

Studeranden ska avlägga det skriftliga lärdomsprovet på examensspråket (Konstuniversitetets utbildningsinstruktion 35 §). Rätten att avlägga det skriftliga lärdomsprovet på ett annat språk än examensspråket kan sökas i planen för det konstnärliga arbetet och det skriftliga lärdomsprovet (se punkt Plan för lärdomsprovet).

I det skriftliga lärdomsprovet används hänvisningar när man hänvisar till någon annans tankar. I slutet av det skriftliga lärdomsprovet ska det finnas en förteckning över källorna och litteraturen.

Användning av bilder i lärdomsprovet

Uppgifter om bilden och bildkällan ska anges för alla bilder som används i det skriftliga lärdomsprovet. Det är viktigt att inkludera uppgifter om bilderna även om studeranden har gjort verken på bilderna eller själv tagit bilderna. Studeranden ska säkerställa att hen använder bilderna i enlighet med upphovsrätten. I lärdomsprovet kan bilder användas friare än i kommersiella publikationer, men ImagOA-guiden innehåller närmare anvisningar. Studerandena måste vara säkra på att de har rätt att publicera de bilder de önskar använda.

Närmare anvisningar finns i ImagOA-guiden: 

Av den skriftliga delens pärmblad ska framgå:

  • Den studerandes namn
  • Lärdomsprovets namn
  • Läroinrättning (Bildkonstakademin vid Konstuniversitetet) och dess logotyp 
  • Att det är fråga om lärdomsprov för magisterexamen i bildkonst 
  • Datum för inlämnande av lärdomsprovet.

Av den skriftliga delens inledningsblad ska tydligt framgå:

  • Vad som ingår i den praktiska och skriftliga delen och hur de betonas i förhållande till varandra. 
  • Alla uppgifter om verk och presentationer i anslutning till den praktiska delen 
  • Lärdomsprovets handledare och granskare. 
  • Om lärdomsprovet eller en del av den har gjorts i samarbete, ska av den skriftliga delens inledningsblad även framgå hur arbetsprocessen har fördelats mellan upphovsmännen. 

Alternativ dokumentering i specialfall

I undantagsfall kan den skriftliga delen vara någon annan typ av verbal, inspelad presentation än skriven text. En sådan lösning ska motiveras i planen för lärdomsprovet och den godkänns av handledande läraren för den studerandes undervisningsområde. Om den studerande har läs- och skrivsvårigheter eller någon annan begränsning som påverkar förmågan att lära och uttrycka sig, kan hen be om ett läkarintyg eller diskutera saken med läraren. På sätt kan man ta detta i beaktande när planen för lärdomsprovet godkänns och lärdomsprovet bedöms, och man kan vid behov ordna handledning som den studerande kan behöva.

Mognadsprov för magisterexamen inom bildkonst

Över lärdomsprovet upprättas en sammanfattning på en sida (cirka 1800 tecken) som samtidigt fungerar som den magisterstuderandens mognadsprov. I sammanfattningen beskrivs lärdomsprovets väsentligaste innehåll i korthet; den ska innehålla en kort beskrivning av såväl den konstnärliga som den skriftliga delen. Syftet med sammanfattningen är att sammanfatta lärdomsprovets centrala innehåll för sådana personer som inte känner till lärdomsprovet. Rubriken för sammanfattningen är ”Sammanfattning”. Sammanfattningen fungerar inte som en inledning till arbetet. Om man vill kan man skriva en separat inledning som kan rubriceras friare. Sammanfattningen placeras i början av lärdomsprovets skriftliga del och lämnas in till förhandsgranskning tillsammans med den skriftliga delen.

Stöd för arbete med lärdomsprovet

Bildkonstakademin stöder arbete med lärdomsprov genom en separat lärdomsprovspenning. Lärdomsprovspenningens belopp justeras i början av höstterminen. Lärdomsprovspenningen är avsedd för ersättning av kostnader som uppkommit vid genomförandet av lärdomsprovet. Lärdomsprovspenningen kan användas först när planen för lärdomsprovet har godkänts. Lärdomsprovspenningen betalas i regel som stipendium. Frågor angående lärdomsprovspenningen behandlas av producenttjänsterna.

Plan för lärdomsprovet samt val av handledare och granskare

Plan för lärdomsprovet

Planen för lärdomsprovet upprättas på en elektronisk blankett. Planen för lärdomsprovet upprättas på samma språk som lärdomsprovets skriftliga del. 

Av planen ska framgå:

  • En beskrivning av lärdomsprovets teman och genomförandesätt 
  • Tidtabellen för lärdomsprovet (inkl. tidpunkten för den praktiska delen samt den målsatta tidpunkten för slutförandet av lärdomsprovet och den offentliga granskningen) 
  • Lärdomsprovets språk
  • Lärdomsprovets handledare och dennes/deras kontaktuppgifter
  • Huruvida lärdomsprovets skriftliga del görs på annat sätt än i textform

Om studeranden vill avlägga det skriftliga lärdomsprovet på ett annat språk än examensspråket ska rätten till detta sökas i planen. Då motiverar studeranden i sin plan varför hen vill avlägga det skriftliga lärdomsprovet på ett annat språk än sitt examensspråk. Motiveringen ska skrivas på det språk studeranden önskar skriva sitt lärdomsprov på. Exempel: Om studerandens examensspråk är finska och studeranden vill skriva det skriftliga lärdomsprovet på engelska skriver studeranden motiveringen på engelska. Dekanen fattar beslut om denna rätt.

Planen för lärdomsprovet godkänns av handledande läraren för den studerandes undervisningsområde. Den studerande meddelas per e-post när planen för lärdomsprovet har godkänts. Efter godkännandet kan den studerande börja använda handledningstimmar och ansöka om lärdomsprovspenningen.

Den studerande ska diskutera ändringar i planen för lärdomsprovet med sin handledande lärare och informera studentexpeditionen, producenttjänsterna och vid behov även granskarna (t.ex. om tidtabellen eller språket ändras).

OBS! Planen för lärdomsprovet för magisterexamen gäller tre år från det att den godkänts, såvida inte lärdomsprovet lämnas in för granskning. Om planen för lärdomsprovet för magisterexamen upphör gälla ska den studerande uppdatera dess tidtabell och handledning och låta handledande läraren godkänna den.

Handledning av lärdomsprovet och val av handledare

Handledning av lärdomsprovet

Lärdomsprovets handledare ska handleda den studerandes arbete, lärdomsprovets innehåll och följa upp hur arbetet framskrider i praktiken. Handledaren ska i tid informera handledande läraren och den studerande, om denne anser att arbetet inte uppnår den nivå som krävs av ett lärdomsprov och att lärdomsprovet inte kan lämnas in för bedömning enligt den studerandes plan.

Bildkonstakademin betalar handledaren ett arvode för högst tio timmars arbete. För utbetalning av arvodet ska handledaren lämna in aktuella betalningsuppgifter till studenttjänsterna. För beskattning av löntagare får lönebetalaren aktuella beskattningsuppgifter direkt från skattemyndighetens databas, om det inte är fråga om ett skattekort för en avvikande inkomsttyp, dvs. ett källskattekort.

Handledande lärarens uppgift är att stöda lärdomsprovsprocessen och göra en förhandsgranskning av den skriftliga delen av lärdomsprovet. De studerande som avlägger lärdomsprovet för magisterexamen får handledning i arbetet med den skriftliga delen på Praxis lärdomsprovsseminarium samt via Skrivhandledningen.

Val av handledare för lärdomsprovet

Den studerande har rätt att få högst tio timmar handledning i lärdomsprovet. Timmarna kan antingen anvisas till en handledare eller delas mellan två handledare.

Den studerande förhandlar om handledaren/handledarna för sitt lärdomsprov med sin handledande lärare. Samtidigt kommer man överens om den eventuella timfördelningen mellan olika handledare. Handledande läraren ska se till att den studerande hittar en lämplig/lämpliga handledare.

Av handledaren förutsätts tillräcklig kunskap i bildkonst och samtidskonst. Handledaren ska vara klart mer avancerad än den studerande inom det område som handledningen gäller. Handledaren kan för närvarande inte själv avlägga samma eller motsvarande (eller lägre) examen som den studerande som handleds. Vid val av handledare för lärdomsprovet ska man även ta i beaktande den studerandes språk. Bildkonstakademin låter inte lärdomsprovet eller delar av det översättas för handledaren, så handledaren ska förstå lärdomsprovets språk. 

Efter att ha diskuterat med sin handledande lärare kontaktar den studerande den eventuella handledaren/de eventuella handledarna och ber om dennes/deras samtycke till uppgiften. Den handledande läraren bekräftar valet av handledare då hen godkänner planen för lärdomsprovet, varefter Bildkonstakademins studietjänster skickar anvisningar för handledningen till handledaren eller handledarna. När den handledande läraren har godkänt valet av handledare, skickar den studerande en kopia av sin plan för lärdomsprovet till sin/sina handledare och kommer överens om det första handledningsmötet.

Val av granskare av lärdomsprovet

Lärdomsprovet ska ha två granskare. Granskarna ska ha tillräcklig sakkunskap om bildkonst och samtidskonst. Granskaren kan för närvarande inte själv avlägga samma eller motsvarande (eller lägre) examen som den studerande som handleds.

Den studerande och handledande läraren väljer granskare för lärdomsprovet. Vid val av granskare ska man ta i beaktande jävsfrågor; handledare för lärdomsprovet kan inte verka som granskare och granskare får inte ta ställning till delar av lärdomsprovet innan lärdomsprovet är färdigt i sin helhet.

Om handledande läraren har valts till handledare för eller granskare av lärdomsprovet, kan hen inte förespråka val av granskare. Då kan valet av granskare förespråkas av en annan professor inom undervisningsområdet eller den prodekan som ansvarar för undervisningen.

Vid valet av granskare för lärdomsprovet ska även lärdomsprovets språk beaktas: De som granskar lärdomsprovet ska förstå språket i den skriftliga delen av lärdomsprovet. Bildkonstakademin låter inte översätta texterna för granskarna. Bildkonstakademin låter inte heller granskningsutlåtandena översättas för den studerande, så man kommer också på förhand överens om språket i granskningsutlåtandena. I oklara fall ska den studerande kontakta studietjänsterna i god tid.

Efter att ha kommit överens med sin handledande lärare om granskarna av lärdomsprovet tar den studerande kontakt med dem, skicka en kopia av planen för lärdomsprovet till sina granskare och ber om deras samtycke till uppgiften. Den studerande meddelar valet av granskare på en elektronisk blankett, via vilken de förmedlas till den prodekan som ansvarar för undervisningenför godkännande. 

Bildkonstakademins studenttjänster ger granskarnas anvisningar om granskningen och måltidtabellen för lärdomsprovet (bl.a. tidpunkten för den offentliga granskningen).

Om granskarna byts, ska en ny elektronisk blankett fyllas i.

Om tidtabellen för lärdomsprovet ändras ska den studerande kontakta de ursprungliga granskarna och fråga om de fortfarande står till förfogande för uppgiften. Vid behov ska den studerande välja nya granskare, be handledande läraren inom sitt undervisningsområde om bifall till valet och fylla i den elektroniska blanketten för val av granskare. 

Om granskarna byts ut efter att den konstnärliga delen av lärdomsprovet har presenterats offentligt, ska den studerande lämna nödvändigt material som anknyter till den offentliga presentationen.

Inlämning av den skriftliga delen/avhandlingen

Tidtabellerna för inlämning av den skriftliga delen

Förhandsgranskning

Innan den skriftliga delen av lärdomsprovet lämnas in slutligen, ska den lämnas till handledande läraren i det egna undervisningsområdet för förhandsgranskning. Vid förhandsgranskningen går handledande läraren igenom den skriftliga delen av lärdomsprovet och säkerställer att den till sitt innehåll är klar för granskning. Den studerande får vid behov stöd för finslipningen. Den studerande ska i god tid kontakta handledande läraren om tidtabellen för förhandsgranskningen. Minst tre veckor ska reserveras för förhandsgranskningen.

I samband med förhandsgranskningen har den studerande ännu möjlighet att göra korrigeringar och ändringar i texten. Den studerande ansvarar för korrigeringarna och i vilken grad hen utnyttjar den respons som ges i arbetets slutskede innan det lämnas för bedömning.

I samband med förhandsgranskningen granskar och godkänner den handledande läraren sammandraget av lärdomsprovet som fungerar som mognadsprov.

Inlämnande av den skriftliga delen

När den skriftliga delen har genomgått förhandsgranskningen och den handledande läraren har godkänt den för granskning, lämnas den in elektroniskt till tre ställen:

  1. Studietjänsterna
  2. Konstuniversitet bibliotekets publikationsarkivet
  3. Plagiatidentifieringssystemet

Efter att lärdomsprovet lämnats in kan det inte längre redigeras. Se närmare anvisningar för inlämning nedan.

1. Inlämning till studietjänsterna

Den slutliga versionen av lärdomsprovet lämnas in som en fil i PDF/A-format till studietjänsterna kuva.opinnaytteet@uniarts.fi (filens maximistorlek: 10 Mb).

Filen ska innehålla hela det skriftliga lärdomsprovet (pärm, text och bilder samt källor och hänvisningar). Om det är fråga om en annan verbal sparad presentation än en skriven text, kommer studeranden överens med studietjänsterna om filformatet och hur den lämnas in.

Studietjänsterna skickar den skriftliga delen av lärdomsprovet till granskarna.

2. Registrering i bibliotekets databas Taju

När lärdomsprovets skriftliga del lämnas in för granskning, ska studeranden också spara sitt arbete i publikationsarkivet Taju enligt bibliotekets anvisningar. Varje studerande ska göra detta även om de inte tillåter att lärdomsprovet publiceras på webben. Den version som sparas i Taju ska vara densamma som den version som returnerats för granskning och i PDF/A-format.

 Anvisningar för publikationsarkivet Taju

3. Registrering i plagiatidentifieringssystemet Turnitin

När det slutliga lärdomsprovet lämnas in görs en autenticitetsgranskning, dvs. en plagiatkontroll. En autenticitetsgranskning betyder att likheter i texterna jämförs med tidigare elevarbeten, internetmaterial och andra publicerade texter. Handledande läraren ansvarar för att granska autenticiteten och tolka resultaten.

Handledande läraren ger studeranden en länk till Moodle-miljön som är avsedd för granskning av det skriftliga lärdomsprovets autenticitet. Studeranden ska spara PDF/A-versionen av lärdomsprovet i mappen Turnitin i Moodle-miljön, där arbetet indexeras i systemet för plagiatidentifiering. Efter att ha granskat lärdomsprovet i denna mapp, godkänner den handledande läraren plagiatidentifieringen och meddelar den studerande om godkännandet samt fyller i en granskningsblankett som skickas till studietjänsterna. Den version som sparas i den sista plagiatgranskningen ska vara samma version som man skickat till granskarna.

Godkännande av lärdomsprovet och registrering av studieprestationer

När den offentliga granskningen har hållits och granskarna har lämnat in slutförda granskningsutlåtanden till Bildkonstakademin, ska den handledande lärare som utfört förhandsgranskningen förorda/inte förorda godkännandet av lärdomsprovet. Om handledande läraren inte förordar godkännandet av lärdomsprovet ska hen inom fem dygn från granskningstillfället meddela studietjänsterna om detta. Därefter förs lärdomsprovet till den prodekan som ansvarar för undervisningen för godkännande.

När lärdomsprovet för magisterexamen har godkänts, delges den studerande beslutet och granskarnas utlåtanden. Om prodekanen inte godkänner lärdomsprovet får den studerande instruktioner om hur arbetet ska kompletteras.

Studiepoängen för lärdomsprovet förs in i studieprestationsregistret efter att lärdomsprovet har godkänts.

Det går inte att få studiepoäng för lärdomsprovet eller delar av det innan det godkänts. Enligt Konstuniversitetets utbildningsstadga är studieprestationerna i kraft i högst tio år, under vilken tid de kan inkluderas i examen.

Förslag till underkänt vitsord

Om den ena eller båda granskarna föreslår att lärdomsprovet ska underkännas, ska den studerande informeras om saken före den offentliga granskningen.

Då kan den studerande antingen

A: avbryta processen och be handledande läraren inom sitt undervisningsområde om anvisningar för komplettering av lärdomsprovet. I detta fall korrigerar den studerande sitt lärdomsprov och skickar det korrigerade lärdomsprovet på nytt för granskning. En ny granskning inleds först när handledande läraren i undervisningsområdet har gett tillstånd till det. 

eller

B: fortsätta processen och lämna in sitt eget skriftliga bemötande om utlåtandena till prodekanen, varvid prodekanen beaktar bemötandet vid behandlingen av lärdomsprovet. Om ett av granskningsutlåtandena är underkännande, ber prodekanen en tredje granskare att bedöma lärdomsprovet som helhet på basis av den skriftliga delen och dokumentationen i det innan beslutet fattas.

Begäran om omprövning

Om studeranden är missnöjd med bedömningen av sitt lärdomsprov kan hen skriftligen begära omprövning av det hos beslutsfattaren inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Om studeranden är missnöjd med ett beslut som fattats med anledning av en begäran om omprövning kan hen föra ärendet till Konstuniversitetets examensnämnd för behandling inom 14 dagar från det att den har fått del av beslutet.

Arkivering av lärdomsprovet och offentlighet

Lärdomsprovet förvaras i Bildkonstakademins studietjänster enligt den gällande definitionen av förvaringstiden, varefter det överförs till Konstuniversitetets arkiv. Eftersom lärdomsproven är offentliga kan de inte innehålla material som inte kan publiceras av upphovsrättsliga skäl. I Publikationsarkivet Taju kan man läsa de skriftliga delarna av lärdomsproven antingen öppet på webben eller på den slutna sidan dit man endast kommer via bibliotekets datorer.

Mer information om upphovsrätt finns i studerandeavtalet, som varje studerande får för undertecknande i början av sina studier.

Anvisningar för granskare av lärdomsprovet

Granskningen av lärdomsprovet för magisterexamen i bildkonst inom Praxis-magisterprogrammet består av en granskning av avhandlingen eller av lärdomsprovets praktiska och skriftliga del. Granskarna ska ha minst fyra veckor på sig att skriva ett granskningsutlåtande från och med att de får den skriftliga delen av lärdomsprovet eller avhandlingen.

Därefter ordnas en offentlig granskning där granskarna ger sitt utlåtande. Efter mötet har de ytterligare tre dagar på sig att komplettera sina utlåtanden. Bildkonstakademin meddelar om den önskade tidtabellen i samband med att den skriftliga delen skickas. Om granskaren inte kan följa tidtabellen ska han eller hon meddela både studenttjänsterna och den studerande om detta i god tid.

Det skriftliga granskningsutlåtandet som färdigställs efter den offentliga granskningen adresseras till Bildkonstakademins akademiska råd och skickas till studenttjänsterna. Akademiska rådet beaktar utlåtandet när det bedömer lärdomsprovet och fattar beslut om godkännande av det. 

Granskningsutlåtande

Granskarna av lärdomsprovet bedömer alla delar av lärdomsprovet i sitt skriftliga utlåtande och ger ett förslag till vitsord för lärdomsprovet på skalan godkänd-underkänd. Förslaget till vitsord ska uttryckas tydligt i utlåtandet. Vid bedömningen ska viktningen av lärdomsprovets delar beaktas.

Ett granskningsutlåtande upprättas när lärdomsprovet har granskats i sin helhet. Bildkonstakademin tar inte emot separata utlåtanden om enskilda delar av lärdomsprovet. Granskarna får inte ta ställning till delar av lärdomsprovet förrän lärdomsprovet i sin helhet är färdigt. Bedömningen ska grunda sig på de instruktioner som finns i denna anvisning om lärdomsprovet för magisterexamen i bildkonst.

Om granskaren föreslår att lärdomsprovet förkastas, ska han eller hon anmäla detta till Bildkonstakademins studenttjänster senast en vecka före granskningen. 

Granskningsutlåtandet innehåller följande delar:

  1. Rubrik: Utlåtande om granskning av lärdomsprov för magisterexamen i bildkonst 
  2. Den studerandes namn 
  3. Kort redogörelse för alla delar av lärdomsprovet som ingår i granskningen 
  4. Det egentliga granskningsutlåtandet 
  5. Förslag till vitsord: godkänd/underkänd 
  6. Datum för utlåtandet 
  7. Granskarens namn och underskrift 

Utlåtandet ska helst omfatta cirka 2–5 sidor. 

Granskaren kan skriva granskningsutlåtandet på finska, svenska eller engelska. Vid valet av språk ska den studerandes språkkunskaper beaktas, eftersom den studerande har rätt att få ett utlåtande på ett språk som hen kan förstå. Språkvalet avtalas i början av arbetet när granskaren samtycker till uppgiften. Bildkonstakademin låter inte lärdomsprov eller utlåtanden översättas.

Granskarna ska i sin bedömning beakta den information som de har fått från ett läkarintyg över läs- och skrivsvårigheter eller andra inlärningssvårigheter. 

Bedömningsgrunder och vitsord

Lärdomsprovet bedöms som en helhet. Vid bedömningen av lärdomsproven används följande vitsord: godkänd och underkänd. Granskarna kan om de så önskar förhandla sinsemellan om en vitsordsrekommendation. 

Godkänd

Kurateringen/kurateringarna eller konceptet för och genomförandet av det planerade projektet är till sin uttrycksmässiga nivå förtjänstfulla, goda eller åtminstone måttliga, och visar på kännedom om metoder och teori i anslutning till presentation av konst eller utställningsverksamhet. De påvisar både behärskande av yrkesmässiga färdigheter och förmåga att planera och genomföra utställningshelheter. Arbetet visar förmåga att tillämpa det man lärt sig samt förmåga att bedöma det man lärt sig i förhållande till det egna tänkandet och nutidskonsten. 

Den skriftliga delen eller avhandlingen (alternativ B) är motiverad till sitt ämnesområde och innehållsmässigt god eller åtminstone måttlig. Syftet med och tillvägagångssätten för den skriftliga delen eller avhandlingen är i huvudsak tydliga. De källor som använts är lämpliga med tanke på ämnet. Texten visar på förmåga att granska det man lärt sig i förhållande till sitt eget tänkande, samtidskonst eller konstnärlig forskning. Det skriftliga uttrycket är till sin natur huvudsakligen kommunikativt, levande och intressant och bildmaterialet i anslutning till det är relevant i förhållande till den skriftliga delen. 

Underkänd

Kurateringen/kurateringarna eller konceptet för och genomförandet av det planerade projektet är till sin uttrycksmässiga nivå anspråkslösa i förhållande till den nivå som krävs av en magister i bildkonst, samt visar på svagt behärskande av metoder, teori och yrkesmässiga färdigheter. Det finns tydliga brister i förmågan att planera och genomföra utställningshelheter. Arbetet visar på en bristfällig förmåga att tillämpa det man lärt sig och bedöma det i förhållande till det egna tänkandet, arbetet och nutidskonsten.

Den skriftliga delen eller avhandlingen (alternativ B) är inte motiverad till sitt ämnesområde och innehållsmässigt anspråkslös. Målen och tillvägagångssätten i den skriftliga delen eller avhandlingen är oklara. Materialet i den skriftliga delen eller avhandlingen är ostrukturerat och de använda källorna är inte ändamålsenliga med tanke på ämnet. Texten visar på bristfällig förmåga att granska det man lärt sig i förhållande till sitt eget tänkande, samtidskonst eller konstnärlig forskning. Avhandlingen är uttrycksmässigt oklar och ostrukturerad och bildmaterialet i anslutning till den har inget naturligt förhållande till den skriftliga delen.

Den studerande har agerat oetiskt i sitt lärdomsprov.

Offentlig granskning av lärdomsprovet

Den studerande presenterar sitt lärdomsprov vid en offentlig granskning efter att granskarna har granskat arbetet i sin helhet. Offentliga granskningar är öppna för alla. Under granskningen presenterar den studerande sitt lärdomsprov och granskarna ger ett muntligt utlåtande, varefter det finns tid för diskussion. Tillställningen övervakas av en handledande lärare inom undervisningsområdet eller av en person som denne utsett. Om granskaren är förhindrad att närvara, skickar hen sitt utlåtande på förhand till studenttjänsterna för att läsas upp under granskningen.

För den offentliga granskningen reserveras i sin helhet högst en timme, varav den studerande kan använda högst 20 minuter för sin egen presentation och vardera granskaren cirka 15 minuter.

Granskarna sammanställer sina utlåtanden inför granskningen. Om granskarna ännu efter den offentliga granskningen vill precisera sitt utlåtande, ska de göra det inom tre dagar från granskningen.

Granskarens arvode

Bildkonstakademin betalar ett arvode till granskaren för arbetet som granskare och för utarbetandet av granskningsutlåtandet samt för deltagandet i den offentliga granskningen. Granskarens arvode är 350 euro, om granskaren deltar i den offentliga granskningen och 300 euro, om granskaren inte deltar i den offentliga granskningen. Arvodet är skattepliktig inkomst. Arvodet betalas inte till utbildningspersonal med månadslön från Bildkonstakademin.

För utbetalning av arvodet ska granskaren lämna in aktuella betalningsuppgifter till Bildkonstakademins studenttjänster. För beskattning av löntagare får lönebetalaren aktuella beskattningsuppgifter direkt från skattemyndighetens databas, om det inte är fråga om ett skattekort för en avvikande inkomsttyp, dvs. ett källskattekort.