Anvisning för lärdomsprov: magisterexamen i bildkonst
Så här avlägger du den konstnärliga och skriftliga delen av lärdomsprovet för magisterexamen.
Lärdomsprovets innehåll, mål och tidtabell
Lärdomsprovet för magisterexamen i bildkonst består av
- En konstnärlig del och offentlig presentation av den
- En skriftlig del
- Offentlig granskning av lärdomsprovet.
Lärdomsprovet omfattar i sin helhet 40 sp.
Lärdomsprovet för magisterexamen i bildkonst är ett bevis på den studerandes konstnärliga vision, förtrogenhet med det valda ämnesområdet samt förmåga att arbeta självständigt. Efter avlagt lärdomsprov kan den studerande genomföra omfattande konstnärliga projekt, presentera dem offentligt samt redogöra för dem muntligt och skriftligt. Den studerande kan även reflektera över sitt eget arbete i förhållande till samtidskonstens kontext.
Arbetet med lärdomsprovet stöds av professorn i undervisningsområdet eller någon annan handledande lärare som utsetts av studieområdet (i denna anvisning handledande lärare). Den studerande har också en eller två separat utsedda handledare för lärdomsprovet, som stöder lärdomsprovet i synnerhet innehållsmässigt (i denna anvisning handledare). Dessutom får den studerande stöd av läraren i skrivande (i denna anvisning läraren i skrivande) i arbetet med den skriftliga delen av lärdomsprovet. Om arbetet visas vid utställningen Kuvan Kevät får studenten också stöd för presentationen av utställningens ansvariga lärare.
Studeranden arbetar tillsammans med handledande läraren och kan inte som sitt konstnärliga arbete presentera ett arbete som handledande läraren inte har godkänt som en del av planen.
Det konstnärliga arbetet, den offentliga presentationen av arbetet och det skriftliga lärdomsprovet ska följa god forskningspraxis och konstnärlig praxis.
Lärdomsprovets tidtabell
Rekommenderad tidtabell för lärdomsprovet:
Höstterminen under första året av magisterstudierna:
- Lärdomsprovsseminarium för magisterexamen i bildkonst (K-M24151) inleds
- Plan för lärdomsprovet: Övergripande planering av lärdomsprovet och val av handledare
- Fastställande av första handledningsmöte
- Arbetet med den skriftliga delen av lärdomsprovet inleds i samband med lärdomsprovsseminariet
Vårterminen under andra året av magisterstudierna:
- Val av granskare
- Lärdomsprovsseminariet för magisterexamen i bildkonst fortsätter
- Arbetet med den skriftliga delen av lärdomsprovet fortsätter i samband med lärdomsprovsseminariet
- Introduktion till skrivande av lärdomsprovet för magisterexamen i bildkonst (K-M24152)
- Utställningen Kuvan Kevät eller annan offentlig presentation i samband med seminariet Kuvan Kevät
Höstterminen under andra året av magisterstudierna:
- Finslipning av den skriftliga delen
- Inlämnande av lärdomsprovet och mognadsprovet för förhandsgranskning minst tre veckor före inlämningstiden
- Inlämning av den skriftliga delen av lärdomsprovet i början av oktober
- Offentlig granskning av lärdomsprovet
Anmärkningar om tidtabellen
- Den rekommenderade tidpunkten för val av granskare är början av vårterminen under andra året av magisterstudierna eller annan tidpunkt då man känner till tidpunkten för presentationen av lärdomsprovets konstnärliga del och måltidtabellen för slutförandet av lärdomsprovet.
- För förhandsgranskningen ska reserveras minst tre veckor, men arbetet kan även lämnas in till förhandsgranskning redan tidigare
Lärdomsprovets konstnärliga del
Den konstnärliga delen kan utgöra ett enskilt omfattande verk, en konstverkshelhet eller en konstnärlig process. Lärdomsprovets konstnärliga del anknyter till bildkonstens kontexter. Formen och genomförandesättet är fritt.
Lärdomsprovet omfattar en offentlig presentation som genomförs antingen på Kuvan Kevät eller på ett annat för konstverket lämpligt sätt.
Den offentliga presentationen kan även inom den tillämpbara tidtabellen genomföras exempelvis på en privat utställning utanför Bildkonstakademin. I dessa fall förhandlar man om detaljerna med undervisningsområdets handledande lärare och övrig personal.
Lärdomsprovet och dess konstnärliga del kan även genomföras som ett samarbete mellan två eller flera personer. Den studerandes personliga andel ska dock kunna påvisas och bedömas.
Den studerande bearbetar sitt lärdomsprov och diskuterar det regelbundet med sin handledare. Den studerande får hjälp med att planera och utföra den konstnärliga delen på Lärdomsprovsseminarium för magisterexamen i bildkonst samt av undervisningsområdets handledande lärare, handledaren och arbetsmästare. Om arbetet visas vid utställningen Kuvan Kevät får du också stöd för presentationen av utställningens ansvariga lärare.
Den studerande ska i god tid bjuda in granskarna av lärdomsprovet till den offentliga presentationen av den konstnärliga delen (utställning eller annan offentlig presentation). I inbjudan ska nämnas att det är fråga om en del av lärdomsprovet.
Lärdomsprovets skriftliga del
Den skriftliga delen av lärdomsprovet för magisterexamen i bildkonst är en text vars innehåll och stil ska vara ändamålsenligt med tanke på den konstnärliga delen av lärdomsprovet.
Det skriftliga lärdomsprovet omfattar 15–30 sidor utan bilder (ca 1 800 tecken/sida utan mellanslag, sammanlagt 27 000 – 54 000 tecken) och det ska innehålla en visuell och verbal dokumentation av den konstnärliga delen. Dokumentationen av det konstnärliga arbetet görs på ett sätt som lämpar sig för verket, till exempel som stillbilder av videoverk.
Den studerande bearbetar den skriftliga delen av lärdomsprovet parallellt med den konstnärliga delen och finslipar den jämte dokumentationen strax efter att lärdomsprovets konstnärliga del har presenterats. Den konstnärliga delen ska ha presenterats offentligt innan den skriftliga delen lämnas in.
Den skriftliga delen bearbetas som en del av Lärdomsprovsseminarium för magisterexamen i bildkonst, i samband med vilket man bildar separata skrivgrupper som stöd för skrivandet och som leds av läraren i skrivande. I utarbetandet av innehållet i den skriftliga delen får man också stöd av den handledande läraren och handledaren.
Dessutom stöds utarbetandet av den skriftliga delen av lärdomsprovet med den separata studieperioden Introduktion till skrivande av lärdomsprovet för magisterexamen i bildkonst, där man bekantar sig med strukturella och stilmässiga lösningar för lärdomsprovstexterna.
Studeranden ska avlägga det skriftliga lärdomsprovet på examensspråket (Konstuniversitetets utbildningsinstruktion 35 §). Rätten att avlägga det skriftliga lärdomsprovet på ett annat språk än examensspråket kan sökas i planen för det konstnärliga arbetet och det skriftliga lärdomsprovet (se punkt Plan för lärdomsprovet).
I det skriftliga lärdomsprovet används hänvisningar när man hänvisar till någon annans tankar. I slutet av det skriftliga lärdomsprovet ska det finnas en förteckning över källorna och litteraturen.
Användning av bilder i lärdomsprovet
Uppgifter om bilden och bildkällan ska anges för alla bilder som används i det skriftliga lärdomsprovet. Det är viktigt att inkludera uppgifter om bilderna även om studeranden har gjort verken på bilderna eller själv tagit bilderna. Studeranden ska säkerställa att hen använder bilderna i enlighet med upphovsrätten. I lärdomsprovet kan bilder användas friare än i kommersiella publikationer, men ImagOA-guiden innehåller närmare anvisningar. Studerandena måste vara säkra på att de har rätt att publicera de bilder de önskar använda.
Närmare anvisningar finns i ImagOA-guiden:
Mål för den skriftliga delen
Den skriftliga delen ska ge en klar uppfattning av den konstnärliga delen samt av hur den har presenterats. Den skriftliga delen ska dessutom visa att den studerande har förtrogenhet med lärdomsprovets ämnesområde och beredskap att reflektera över konstnärliga frågor. I den skriftliga delen kan den studerande behandla till exempel det konstnärliga arbetets utgångspunkter, innehåll, tekniker, form- och materiallösningar samt lärdomsprovets relation till samtidskonsten. Den studerande kan även beskriva sin arbetsprocess, arbetets utförande och presentation samt reflektera över den konstnärliga delens relation till publiken, presentationsplatsen eller samhällsfrågor.
Av den skriftliga delens pärmblad ska framgå
- Den studerandes namn
- Lärdomsprovets namn
- Läroinrättning (Bildkonstakademin vid Konstuniversitetet) och dess logotyp
- Att det är fråga om lärdomsprov för magisterexamen i bildkonst
- Datum för inlämnande av lärdomsprovet.
Av den skriftliga delens inledningsblad ska tydligt framgå:
- En kort beskrivning av den konstnärliga och skriftliga delen; vad den konstnärliga och skriftliga delen omfattar och hur de förhåller sig till varandra.
- Alla uppgifter för verket och presentationen som anknyter till den konstnärliga delen, såsom konstverkets framställningsår, de material och metoder som använts för verket, verkets dimensioner samt i fråga om temporära konstverk även längden.
- Tidpunkt och plats för presentation av konstverken
- Lärdomsprovets handledare och granskare.
- Om lärdomsprovet eller en del av den har gjorts i samarbete, ska av den skriftliga delens inledningsblad även framgå hur arbetsprocessen har fördelats mellan upphovsmännen.
Alternativ dokumentering i specialfall
I undantagsfall kan den skriftliga delen vara någon annan typ av verbal, inspelad presentation än skriven text. En sådan lösning ska motiveras i planen för lärdomsprovet och den godkänns av handledande läraren för den studerandes undervisningsområde. Om den studerande har läs- och skrivsvårigheter eller någon annan begränsning som påverkar förmågan att lära och uttrycka sig, kan hen be om ett läkarintyg eller diskutera saken med läraren. På sätt kan man ta detta i beaktande när planen för lärdomsprovet godkänns och lärdomsprovet bedöms, och man kan vid behov ordna handledning som den studerande kan behöva.
Mognadsprov för magisterexamen i bildkonst
Över lärdomsprovet upprättas en sammanfattning på en sida (cirka 1800 tecken) som samtidigt fungerar som den magisterstuderandens mognadsprov. I sammanfattningen beskrivs lärdomsprovets väsentligaste innehåll i korthet; den ska innehålla en kort beskrivning av såväl den konstnärliga som den skriftliga delen. Syftet med sammanfattningen är att sammanfatta lärdomsprovets centrala innehåll för sådana personer som inte känner till lärdomsprovet. Rubriken för sammanfattningen är ”Sammanfattning”. Sammanfattningen fungerar inte som en inledning till arbetet. Om man vill kan man skriva en separat inledning som kan rubriceras friare. Sammanfattningen placeras i början av lärdomsprovets skriftliga del och lämnas in till förhandsgranskning tillsammans med den skriftliga delen.
Ekonomiskt stöd för arbete med lärdomsprovet
Bildkonstakademin stöder arbete med lärdomsprov genom en separat lärdomsprovspenning. Lärdomsprovspenningens belopp justeras i början av höstterminen. Lärdomsprovspenningen är avsedd för ersättning av kostnader som uppkommit vid genomförandet av lärdomsprovet. Lärdomsprovspenningen kan användas först när planen för lärdomsprovet har godkänts. Lärdomsprovspenningen betalas i regel som stipendium. Frågor angående lärdomsprovspenningen behandlas av producenttjänsterna.
Plan för lärdomsprovet samt val av handledare och granskare
Plan för lärdomsprovet
Planen för lärdomsprovet upprättas på en elektronisk blankett. Planen för lärdomsprovet upprättas på samma språk som lärdomsprovets skriftliga del.
Planen för lärdomsprovet lämnas in senast 4.11.2024.
Av planen ska framgå:
- En beskrivning av lärdomsprovets teman och metoder
- Lärdomsprovets tidtabell (inkl. tidpunkten för den offentliga presentationen och måltidpunkt för den offentliga granskningen)
- Lärdomsprovets språk
- Lärdomsprovets handledare och dennes/deras kontaktuppgifter
- Huruvida lärdomsprovets skriftliga del görs på annat sätt än i textform
Om studeranden vill avlägga det skriftliga lärdomsprovet på ett annat språk än examensspråket ska rätten till detta sökas i planen. Då motiverar studeranden i sin plan varför hen vill avlägga det skriftliga lärdomsprovet på ett annat språk än sitt examensspråk. Motiveringen ska skrivas på det språk studeranden önskar skriva sitt lärdomsprov på. Exempel: Om studerandens examensspråk är finska och studeranden vill skriva det skriftliga lärdomsprovet på engelska skriver studeranden motiveringen på engelska. Dekanen fattar beslut om denna rätt.
Planen för lärdomsprovet godkänns av handledande läraren för den studerandes undervisningsområde. Den studerande meddelas per e-post när planen för lärdomsprovet har godkänts. Efter godkännandet kan den studerande börja använda handledningstimmar och ansöka om lärdomsprovspenningen.
Den studerande ska diskutera ändringar i planen för lärdomsprovet med sin handledande lärare och informera studentexpeditionen, producenttjänsterna och vid behov även granskarna (t.ex. om tidtabellen eller språket ändras).
OBS! Planen för lärdomsprovet för magisterexamen gäller tre år från det att den godkänts, såvida inte lärdomsprovet lämnas in för granskning. Om planen för lärdomsprovet för magisterexamen upphör gälla ska den studerande uppdatera dess tidtabell och handledning och låta handledande läraren godkänna den.
Handledning av lärdomsprovet och val av handledare
Handledning av lärdomsprovet
Lärdomsprovets handledare ska handleda den studerandes arbete, lärdomsprovets innehåll och följa upp hur arbetet framskrider i praktiken. Handledaren ska i tid informera handledande läraren och den studerande, om denne anser att arbetet inte uppnår den nivå som krävs av ett lärdomsprov och att lärdomsprovet inte kan lämnas in för bedömning enligt den studerandes plan.
Bildkonstakademin betalar handledaren ett arvode för högst tio timmars arbete. För utbetalning av arvodet ska handledaren lämna in aktuella betalningsuppgifter till studenttjänsterna. För beskattning av löntagare får lönebetalaren aktuella beskattningsuppgifter direkt från skattemyndighetens databas, om det inte är fråga om ett skattekort för en avvikande inkomsttyp, dvs. ett källskattekort.
Handledande lärarens uppgift är att stöda lärdomsprovsprocessen och göra en förhandsgranskning av den skriftliga delen av lärdomsprovet. De studerande som avlägger lärdomsprovet för magisterexamen får handledning i arbetet med den skriftliga delen av lärarna i skrivande vid lärdomsprovsseminariet.
Val av handledare för lärdomsprovet
Den studerande har rätt att få högst tio timmar handledning i lärdomsprovet. Timmarna kan antingen anvisas till en handledare eller delas mellan två handledare.
Den studerande förhandlar om handledaren/handledarna för sitt lärdomsprov med sin handledande lärare. Samtidigt kommer man överens om den eventuella timfördelningen mellan olika handledare. Handledande läraren ska se till att den studerande hittar en lämplig/lämpliga handledare.
Av handledaren förutsätts tillräcklig kunskap i bildkonst och samtidskonst. Handledaren ska vara klart mer avancerad än den studerande inom det område som handledningen gäller. Handledaren kan för närvarande inte själv avlägga samma eller motsvarande (eller lägre) examen som den studerande som handleds. Vid val av handledare för lärdomsprovet ska man även ta i beaktande den studerandes språk. Bildkonstakademin låter inte lärdomsprovet eller delar av det översättas för handledaren, så handledaren ska förstå lärdomsprovets språk.
Efter att ha diskuterat med sin handledande lärare kontaktar den studerande den eventuella handledaren/de eventuella handledarna och ber om dennes/deras samtycke till uppgiften. Den handledande läraren bekräftar valet av handledare då hen godkänner planen för lärdomsprovet, varefter Bildkonstakademins studietjänster skickar anvisningar för handledningen till handledaren eller handledarna. När den handledande läraren har godkänt valet av handledare, skickar den studerande en kopia av sin plan för lärdomsprovet till sin/sina handledare och kommer överens om det första handledningsmötet.
Val av granskare av lärdomsprovet
Lärdomsprovet ska ha två granskare. Granskarna ska ha tillräcklig sakkunskap om bildkonst och samtidskonst. Granskaren kan för närvarande inte själv avlägga samma eller motsvarande (eller lägre) examen som den studerande som handleds.
Den studerande och handledande läraren väljer granskare för lärdomsprovet. Vid val av granskare ska man ta i beaktande jävsfrågor; handledare för lärdomsprovet kan inte verka som granskare och granskare får inte ta ställning till delar av lärdomsprovet innan lärdomsprovet är färdigt i sin helhet.
Om handledande läraren har valts till handledare för eller granskare av lärdomsprovet, kan hen inte förespråka val av granskare. Då kan valet av granskare förespråkas av en annan professor inom undervisningsområdet eller den prodekan som ansvarar för undervisningen.
Vid valet av granskare för lärdomsprovet ska även lärdomsprovets språk beaktas: De som granskar lärdomsprovet ska förstå språket i den skriftliga delen av lärdomsprovet. Bildkonstakademin låter inte översätta texterna för granskarna. Bildkonstakademin låter inte heller granskningsutlåtandena översättas för den studerande, så man kommer också på förhand överens om språket i granskningsutlåtandena. I oklara fall ska den studerande kontakta studietjänsterna i god tid.
Efter att ha kommit överens med sin handledande lärare om granskarna av lärdomsprovet tar den studerande kontakt med dem, skicka en kopia av planen för lärdomsprovet till sina granskare och ber om deras samtycke till uppgiften. Den studerande meddelar valet av granskare på en elektronisk blankett, via vilken de förmedlas till den prodekan som ansvarar för undervisningenför godkännande.
Deltagarna i Kuvan Kevät -utställningen ska meddela valet av granskare senast 14.2.2025.
Bildkonstakademins studenttjänster ger granskarnas anvisningar om granskningen och måltidtabellen för lärdomsprovet (bl.a. tidpunkten för den offentliga granskningen).
Om granskarna byts, ska en ny elektronisk blankett fyllas i.
Om tidtabellen för lärdomsprovet ändras ska den studerande kontakta de ursprungliga granskarna och fråga om de fortfarande står till förfogande för uppgiften. Vid behov ska den studerande välja nya granskare, be handledande läraren inom sitt undervisningsområde om bifall till valet och fylla i den elektroniska blanketten för val av granskare.
Om granskarna byts ut efter att den konstnärliga delen av lärdomsprovet har presenterats offentligt, ska den studerande lämna nödvändigt material som anknyter till den offentliga presentationen.
Inlämnande av den skriftliga delen
Tidtabellerna för inlämning av den skriftliga delen
Förhandsgranskning
Innan den skriftliga delen av lärdomsprovet lämnas in slutligen, ska den lämnas till handledande läraren i det egna undervisningsområdet för förhandsgranskning. Vid förhandsgranskningen går handledande läraren igenom den skriftliga delen av lärdomsprovet och säkerställer att den till sitt innehåll är klar för granskning. Den studerande får vid behov stöd för finslipningen. Den studerande ska i god tid kontakta handledande läraren om tidtabellen för förhandsgranskningen. Minst tre veckor ska reserveras för förhandsgranskningen.
I samband med förhandsgranskningen har den studerande ännu möjlighet att göra korrigeringar och ändringar i texten. Den studerande ansvarar för korrigeringarna och i vilken grad hen utnyttjar den respons som ges i arbetets slutskede innan det lämnas för bedömning.
I samband med förhandsgranskningen granskar och godkänner den handledande läraren sammandraget av lärdomsprovet som fungerar som mognadsprov.
Inlämnande av den skriftliga delen
När den skriftliga delen har genomgått förhandsgranskningen och den handledande läraren har godkänt den för granskning, lämnas den in elektroniskt till tre ställen:
Efter att lärdomsprovet lämnats in kan det inte längre redigeras. Se närmare anvisningar för inlämning nedan.
1. Inlämning till studietjänsterna
Den slutliga versionen av lärdomsprovet lämnas in som en fil i PDF/A-format till studietjänsterna kuva.opinnaytteet@uniarts.fi (filens maximistorlek: 10 Mb).
Filen ska innehålla hela det skriftliga lärdomsprovet (pärm, text och bilder samt källor och hänvisningar). Om det är fråga om en annan verbal sparad presentation än en skriven text, kommer studeranden överens med studietjänsterna om filformatet och hur den lämnas in.
Studietjänsterna skickar den skriftliga delen av lärdomsprovet till granskarna.
2. Registrering i bibliotekets databas Taju
När lärdomsprovets skriftliga del lämnas in för granskning, ska studeranden också spara sitt arbete i publikationsarkivet Taju enligt bibliotekets anvisningar. Varje studerande ska göra detta även om de inte tillåter att lärdomsprovet publiceras på webben. Den version som sparas i Taju ska vara densamma som den version som returnerats för granskning och i PDF/A-format.
3. Registrering i plagiatidentifieringssystemet Turnitin
När det slutliga lärdomsprovet lämnas in görs en autenticitetsgranskning, dvs. en plagiatkontroll. En autenticitetsgranskning betyder att likheter i texterna jämförs med tidigare elevarbeten, internetmaterial och andra publicerade texter. Handledande läraren ansvarar för att granska autenticiteten och tolka resultaten.
Handledande läraren ger studeranden en länk till Moodle-miljön som är avsedd för granskning av det skriftliga lärdomsprovets autenticitet. Studeranden ska spara PDF/A-versionen av lärdomsprovet i mappen Turnitin i Moodle-miljön, där arbetet indexeras i systemet för plagiatidentifiering. Efter att ha granskat lärdomsprovet i denna mapp, godkänner den handledande läraren plagiatidentifieringen och meddelar den studerande om godkännandet samt fyller i en granskningsblankett som skickas till studietjänsterna. Den version som sparas i den sista plagiatgranskningen ska vara samma version som man skickat till granskarna.
Godkännande av lärdomsprovet och registrering av studieprestationer
När den offentliga granskningen har hållits och granskarna har lämnat in slutförda granskningsutlåtanden till Bildkonstakademin, ska den handledande lärare som utfört förhandsgranskningen förorda/inte förorda godkännandet av lärdomsprovet. Om handledande läraren inte förordar godkännandet av lärdomsprovet ska hen inom fem dygn från granskningstillfället meddela studietjänsterna om detta. Därefter förs lärdomsprovet till den prodekan som ansvarar för undervisningen för godkännande.
När lärdomsprovet för magisterexamen har godkänts, delges den studerande beslutet och granskarnas utlåtanden. Om prodekanen inte godkänner lärdomsprovet får den studerande instruktioner om hur arbetet ska kompletteras.
Studiepoängen för lärdomsprovet förs in i studieprestationsregistret efter att lärdomsprovet har godkänts.
Det går inte att få studiepoäng för lärdomsprovet eller delar av det innan det godkänts. Enligt Konstuniversitetets utbildningsstadga är studieprestationerna i kraft i högst tio år, under vilken tid de kan inkluderas i examen.
Förslag till underkänt vitsord
Om den ena eller båda granskarna föreslår att lärdomsprovet ska underkännas, ska den studerande informeras om saken före den offentliga granskningen.
Då kan den studerande antingen
1. avbryta processen och be handledande läraren inom sitt undervisningsområde om anvisningar för komplettering av lärdomsprovet. I detta fall korrigerar den studerande sitt lärdomsprov och skickar det korrigerade lärdomsprovet på nytt för granskning. En ny granskning inleds först när handledande läraren i undervisningsområdet har gett tillstånd till det.
eller
2. fortsätta processen och lämna in sitt eget skriftliga bemötande om utlåtandena till prodekanen, varvid prodekanen beaktar bemötandet vid behandlingen av lärdomsprovet. Om ett av granskningsutlåtandena är underkännande, ber prodekanen en tredje granskare att bedöma lärdomsprovet som helhet på basis av den skriftliga delen och dokumentationen i det innan beslutet fattas.
Begäran om omprövning
Om studeranden är missnöjd med bedömningen av sitt lärdomsprov kan hen skriftligen begära omprövning av det hos beslutsfattaren inom 14 dagar från delfåendet av beslutet. Om studeranden är missnöjd med ett beslut som fattats med anledning av en begäran om omprövning kan hen föra ärendet till Konstuniversitetets examensnämnd för behandling inom 14 dagar från det att den har fått del av beslutet.
Arkivering av lärdomsprovet och offentlighet
Lärdomsprovet förvaras i Bildkonstakademins studietjänster enligt den gällande definitionen av förvaringstiden, varefter det överförs till Konstuniversitetets arkiv. Eftersom lärdomsproven är offentliga kan de inte innehålla material som inte kan publiceras av upphovsrättsliga skäl. I Publikationsarkivet Taju kan man läsa de skriftliga delarna av lärdomsproven antingen öppet på webben eller på den slutna sidan dit man endast kommer via bibliotekets datorer.
Mer information om upphovsrätt finns i studerandeavtalet, som varje studerande får för undertecknande i början av sina studier.
Anvisningar för granskare av lärdomsprovet
Granskningen av lärdomsprovet för magisterexamen i bildkonst består av en granskning av lärdomsprovets konstnärliga och skriftliga del.
Granskarna ska ha minst fyra veckor på sig att skriva ett granskningsutlåtande från och med att de får den skriftliga delen av lärdomsprovet.
Därefter ordnas en offentlig granskning där granskarna ger sitt utlåtande. Efter mötet har de ytterligare tre dagar på sig att komplettera sina utlåtanden. Bildkonstakademin meddelar om den önskade tidtabellen i samband med att den skriftliga delen skickas. Om granskaren inte kan följa tidtabellen ska hen meddela både studenttjänsterna och den studerande om detta i god tid.
Efter den offentliga granskningen skickas det slutliga skriftliga granskningsutlåtandet till studietjänsterna. Prodekanen som ansvarar för undervisningen beaktar utlåtandet när hen bedömer lärdomsprovet och beslutar om det ska godkännas.
Granskningsutlåtande
Lärdomsprovets granskare bedömer lärdomsprovets konstnärliga och skriftliga del i sitt skriftliga utlåtande och ger ett vitsordsförslag för lärdomsprovet på skalan godkänd–underkänd. Förslaget till vitsord ska uttryckas tydligt i utlåtandet.
Ett granskningsutlåtande upprättas när lärdomsprovet har granskats i sin helhet. Bildkonstakademin tar inte emot separata utlåtanden om enskilda delar av lärdomsprovet. Granskarna får inte ta ställning till delar av lärdomsprovet förrän lärdomsprovet i sin helhet är färdigt. Bedömningen ska grunda sig på lärdomsprovet för magisterexamen i bildkonst.
Om granskaren föreslår att lärdomsprovet underkänns, ska hen anmäla detta till Bildkonstakademins studenttjänster senast en vecka före den offentliga granskningen.
Granskningsutlåtandet innehåller följande delar:
- Rubrik: Utlåtande om granskning av lärdomsprov för magisterexamen i bildkonst
- Den studerandes namn
- Kort redogörelse för alla delar av lärdomsprovet som ingår i granskningen
- Det egentliga granskningsutlåtandet
- Förslag till vitsord: godkänd/underkänd
- Datum för utlåtandet
- Granskarens namn och underskrift
Utlåtandet ska helst omfatta cirka 2–3 sidor.
Granskaren kan skriva granskningsutlåtandet på finska, svenska eller engelska. Vid valet av språk ska den studerandes språkkunskaper beaktas, eftersom den studerande har rätt att få ett utlåtande på ett språk som hen kan förstå. Språkvalet avtalas i början av arbetet när granskaren samtycker till uppgiften. Bildkonstakademin låter inte lärdomsprov eller utlåtanden översättas.
Granskarna ska i sin bedömning beakta den information som de har fått från ett läkarintyg över läs- och skrivsvårigheter eller andra inlärningssvårigheter.
Bedömningsgrunder och vitsord
Lärdomsprovet bedöms som en helhet. Den konstnärliga delen bedöms på konstnärliga grunder. I bedömningen av den skriftliga delen beaktas tydligheten, kriterierna för den valda stilgrenen samt textens förhållande till lärdomsprovets konstnärliga del.
Granskarna bedömer närmare styrkorna och bristerna i arbetets innehåll och form i sin utlåtandetexten. Granskarna kan om de så önskar förhandla sinsemellan om en vitsordsrekommendation.
I bedömningen av lärdomsprovet används vitsorden godkänd och underkänd.
Godkänd
Den konstnärliga delen har ett förtjänstfullt, bra eller minst måttligt uttryck och visar på behärskning av konstnärliga redskap och färdigheter samt förståelse för bildkonstens kontexter.
Den skriftliga delen jämte dokumentation kopplar upphovsmannens konstnärliga arbete till samtidskonsten. Den visar på förmågan att strukturera det egna konstnärliga tänkandet och arbetet. Uttrycket är förståeligt och intressant och lärdomsprovets konstnärliga del har presenterats på ett övergripande sätt. Bildmaterialet ger en bra uppfattning om den konstnärliga delen av lärdomsprovet och stöder i tillräcklig utsträckning förståelsen av lärdomsprovet. Den skriftliga delen följer anvisningarna i lärdomsprovet för magisterexamen i bildkonst.
Underkänd
Någon av följande grunder kan utgöra grund för ett underkänt vitsord:
Den konstnärliga delen är till sitt uttryck anspråkslös i förhållande till den konstnärliga nivå som krävs för magisterexamen i bildkonst, och den visar på svag behärskning av konstnärliga redskap och färdigheter eller bristfällig förståelse av bildkonstens kontexter.
Den skriftliga delen är inte motiverad med tanke på lärdomsprovet som helhet och innehållet är anspråkslöst. Målen och tillvägagångssätten i den skriftliga delen är oklara. Materialet i den skriftliga delen är ostrukturerat och de använda källorna är inte ändamålsenliga med tanke på ämnet. Den visar på bristande förmåga att strukturera det egna konstnärliga tänkandet och arbetet.
Texten är oklar och ostrukturerad och stöder inte förståelsen av lärdomsprovet. Bildmaterialet i anslutning till den skriftliga delen ger inte en tillräcklig uppfattning om lärdomsprovets konstnärliga del eller presentationen av det.
Den studerande har agerat oetiskt i sitt lärdomsprov.
Offentlig granskning av lärdomsprovet
Den studerande presenterar sitt lärdomsprov vid en offentlig granskning efter att granskarna har granskat arbetet i sin helhet. Offentliga granskningar är öppna för alla. Under granskningen presenterar den studerande sitt lärdomsprov och granskarna ger ett muntligt utlåtande, varefter det finns tid för diskussion. Tillställningen övervakas av en handledande lärare inom undervisningsområdet eller av en person som denne utsett. Om granskaren är förhindrad att närvara, skickar hen sitt utlåtande på förhand till studenttjänsterna för att läsas upp under granskningen.
För den offentliga granskningen reserveras i sin helhet högst en timme, varav den studerande kan använda högst 20 minuter för sin egen presentation och vardera granskaren cirka 15 minuter.
Granskarna sammanställer sina utlåtanden inför granskningen. Om granskarna ännu efter den offentliga granskningen vill precisera sitt utlåtande, ska de göra det inom tre dagar från granskningen.
Granskarens arvode
Bildkonstakademin betalar ett arvode till granskaren för arbetet som granskare och för utarbetandet av granskningsutlåtandet samt för deltagandet i den offentliga granskningen. Granskarens arvode är 350 euro, om granskaren deltar i den offentliga granskningen och 300 euro, om granskaren inte deltar i den offentliga granskningen. Arvodet är skattepliktig inkomst. Arvodet betalas inte till utbildningspersonal med månadslön från Bildkonstakademin.
För utbetalning av arvodet ska granskaren lämna in aktuella betalningsuppgifter till Bildkonstakademins studenttjänster. För beskattning av löntagare får lönebetalaren aktuella beskattningsuppgifter direkt från skattemyndighetens databas, om det inte är fråga om ett skattekort för en avvikande inkomsttyp, dvs. ett källskattekort.