Så här söker du byte av studierätt till ett av Sibelius-Akademins utbildningsprogram
Konstuniversitetets studerande kan ansöka om byte av studierätt i samband med den generella urvalsprocessen med en separat ansökningsblankett.
Urvalsprinciper för beslut om byte av studierätt
Behörighet att söka
Byte av studierätt kan sökas av personer som har en giltig studierätt vid Konstuniversitetet.
Akademierna fastställer allmänna kriterier för ansökningsbehörighet i sina antagningsgrunder för grundutbildning. Samma kriterier för ansökningsbehörighet tillämpas även för dem som byter sin studierätt. Vid Sibelius-Akademin grundar sig godkännandet av utbyte av studierätt på ansökan och de prov som anges i dekanens beslut om urvalsgrunderna. De som ansöker om utbyte av studierätt deltar i regel i Sibelius-Akademins urvalsprov på samma sätt som utomstående sökande.
Byte av studierätt rekommenderas i princip att sökas under det första studieåret, när det fortfarande finns tillräckligt med tid kvar för att slutföra examen. Om din lägre högskoleexamen blir färdig under ansökningsvåren eller sommaren, ska du senast 31.7. avlägga examen och ansöka om byte av studierätt direkt till magisternivån i stället för kandidatnivån.
Om du redan är på magisternivå i ditt nuvarande huvudämne kan du inte ansöka om byte till studierätt på kandidatnivå. Bytet av utbildningsprogram måste alltså äga rum före kandidatexamen eller på magisternivå överflyttas till studier för annan magisterexamen. Ett undantag är Sibelius-Akademins utbildningsprogram i musikpedagogik, där sökande till magisterstudier krävs studier på kandidatnivå för få behörighet som musikpedagog. Utifall du i undantagsfall byter utbildningsprogram från magisternivå till kandidatnivå (i musikpedagogik), kan du vid behov beviljas mer tid för att slutföra examen.
Förutsättningar för byte av studierätt
Följande grunder kan påverka antagningen vid byte av studierätt vid Sibelius-Akademin:
- Uppfyllande av utbildningsprogrammets urvalskriterier: Antagningsnämnden måste godkänna din(a) provprestation(er).
- Återstående studietid: Du ska i princip kunna avlägga den nya examen inom den studietid som återstår enligt universitetslagen.
- Tillgodoräknande av tidigare studier: Du ska ha samlat tillräckligt med studier i förhållande till den använda studietiden, och dessa studier ska kunna tillgodoräknas i den nya examen så fullständigt som möjligt.
- Motivation för byte av studierätt: Även dina motiveringar för behovet av byte av studierätt kan påverka antagningen.
En ansökan om byte av studierätt kan avslås på följande grunder:
- Du har inte lämnat in alla begärda bilagor inom utsatt tid
- Din provprestation eller delprestation uppfyller inte kraven för att bli antagen
- Du har inte gjort tillräckliga framsteg i dina studier och/eller det är inte möjligt för dig att avlägga den nya examen inom den återstående studietiden
- Det finns inga lediga studieplatser i det sökta utbildningsprogrammet.
Byte av studierätt
Ansökningsprocessen följer samma ansöknings- och beslutstidtabell som antagningen till grundutbildningen. Ansökningstiden börjar 7.1.2026 kl. 8.00. Fyll i och skicka (tryck på knappen Skicka) ansökningsblanketten för byte av studierätt senast 21.1.2026 kl. 15.00 (finsk tid) (länk till blanketten läggs till på denna sida när ansökan öppnar).
Byte av utbildningsprogram
Om namnet på den studerandes målexamen förblir detsamma är det fråga om byte av utbildningsprogram (eller huvudåmne/huvudinstrument).
Om du ansöker om byte av studierätt, ska du dessutom diskutera din avsikt att göra detta med din nuvarande ämnesgrupp innan du ansöker.
Utöver att fylla i den elektroniska ansökningsblanketten bör du senast 28.1.2026 kl. 15.00 (finsk tid) lämna in eventuella förhandsuppgifter som antagningen förutsätter i det format som krävs till Sibelius-Akademins ansökningsservice.
Förhandsuppgifterna och eventuellt annat video- och/eller ljudmaterial skickas till Sibelius-Akademins ansökningstjänster med hjälp av programmet Funet FileSender (https://filesender.funet.fi/):
- Logga in med ditt uniarts-användarnamn och lösenord (Haka-login, välj ”Konstuniversitetet”)
- Välj de filer du vill skicka (OBS! Maximal filstorlek är 1 GB)
- Skriv som mottagarens adress siba.ansokan@uniarts.fi
- Skriv ditt eget namn i meddelandet och vilka material du levererar
- Kryssa i punkten ’Sätt mig som mottagare’
- Acceptera användarvillkoren och skicka
- Kontrollera per e-post med Sibelius-Akademins ansökningstjänster att det material du har skickat har kommit fram.
Sibelius-Akademin rekommenderar att de studerande som inom kort tar sin examen först avslutar sina påbörjade högskolestudier och därefter ansöker till magisterexamensstudierna på Konstuniversitetet.
Intern överflyttning inom universitetet
Om namnet på den studerandes målexamen inte förblir detsamma (byte av akademi samt akademins interna byten där målexamen byts ut till en examen inom ett annat studieområde), är det fråga om ansökan om intern överflyttning inom universitetet.
Om du ansöker om byte av studierätt, ska du dessutom diskutera din avsikt att göra detta med din nuvarande ämnesgrupp och i samband med ansökningsblanketten lämna in ett fritt utformat förordande om ändringen av studierätten med underskrift av ämnesledaren.
Utöver att fylla i den elektroniska ansökningsblanketten och bifoga ett följebrev bör du senast 28.1.2026 kl. 15.00 (finsk tid) lämna in eventuella förhandsuppgifter som antagningen förutsätter i det format som krävs till Sibelius-Akademins ansökningsservice.
Förhandsuppgifterna och eventuellt annat video- och/eller ljudmaterial skickas till Sibelius-Akademins ansökningstjänster med hjälp av programmet Funet FileSender (https://filesender.funet.fi/):
- Logga in med ditt uniarts-användarnamn och lösenord (Haka-login, välj ”Konstuniversitetet”)
- Välj de filer du vill skicka (OBS! Maximal filstorlek är 1 GB)
- Skriv som mottagarens adress siba.ansokan@uniarts.fi
- Skriv ditt eget namn i meddelandet och vilka material du levererar
- Kryssa i punkten ’Sätt mig som mottagare’
- Acceptera användarvillkoren och skicka
- Kontrollera per e-post med Sibelius-Akademins ansökningstjänster att det material du har skickat har kommit fram.
Sibelius-Akademins dekan fattar beslut om byte av studierätt efter att ha hört den ämnesgrupp som ansvarar för det sökta utbildningsprogrammet.
Sibelius-Akademin rekommenderar att de studerande som inom kort tar sin examen först avslutar sina påbörjade högskolestudier och därefter ansöker till magisterexamensstudierna på Konstuniversitetet.
Byte från kandidatskedet till magisterskedet inom samma utbildningsprogram
En studerande kan på basis av en högskoleexamen som avlagts någon annanstans ansöka om byte av studierätt som hör till grundexamen inom utbildningsprogrammet i samma huvudämne eller -instrument (från kandidatfasen på en 5,5-årig grundexamen till magisterfasen) genom den s.k. kontinuerliga ansökan.
Du kan ansöka om byte av studierätt genom att lämna in en kort, motiverad, fritt formulerad ansökan via Webropol-blanketten på adressen: https://link.webropol.com/s/vaihto-kandi-maisteri. Till ansökan ska du bifoga ett examensbevis som utgör grunden för ansökan om byte av studierätt, ett studieprestationsutdrag samt eventuella översättningar. Den avlagda examen bör vara av en sådan karaktär att den ger behörighet till motsvarande magisterstudier.
Sibelius-Akademins dekan fattar beslut om byte av studierätt från kandidatskedet till magisterskedet inom samma utbildningsprogram på basis av din ansökan samt utlåtande av utbildningsprogramsledaren. Utbildningsprogramsledaren kan av dig förutsätta prov inom huvudämnet/huvudinstrumentet, som utvärderas av en nämnd tillsatt av utbildningsprogramsledaren.
Den nya studierätten träder i kraft i enlighet med beslutet på beslutsdagen.
Urvalsprov och bedömning
Provet är detsamma för den som ansöker om byte av utbildningsprogram, huvudämne eller huvudinstrument och för den som ansöker om intern överflyttning inom universitetet, förutom att den som ansöker om byte av utbildningsprogram, huvudämne eller huvudinstrument inte deltar i provet i allmänmusikaliska färdigheter och de behöver inte styrka sina språkkunskaper vid ansökan om byte av studierätt. Ledaren för urvalet kan fatta beslut om att de som ansöker om byte av studierätt inte behöver delta i vissa delar av urvalsprovet. De som ansöker om byte av studierätt behandlas jämlikt vid fattandet av beslut i ärendet.
Urvalsnämnden bedömer urvalsproven för att utreda dina färdigheter, kunskaper och förmåga att tillgodogöra dig utbildning inom musik. Bedömningen baserar sig på ämnesspecifika urvalskriterier. Ansökningar och prestationer vid urvalsprov gällande dem som ansöker om byte av huvudämne behandlas som separata urvalsgrupper.
Antagningsbeslut och mottagande av studieplats
Resultaten från urvalsproven publiceras på Konstuniversitetets webbplats, och inkluderar de personer som i sin ansökan har gett tillstånd att deras namn publiceras på internet. De som valts och de som är på reservplatser får information om resultaten från urvalsproven per e-post. Resultaten meddelas inte till andra sökande per e-post.
Studieplatsen bör mottagas senast 9.7.2026 kl. 15.00 (finsk tid). Försenade meddelanden beaktas ej. Anvisningar för hur platsen tas emot skickas tillsammans med antagningsbrevet.
En examensstuderande kan samtidigt endast ha en studierätt som leder till examen vid Konstuniversitetet. En studerande som byter studierätt förlorar sin gamla studierätt vid Konstuniversitetet när hen tar emot den nya studierätten.
En studerande som ändrat sin studierätt kan frånvaroanmäla sig under sitt första studieår endast om akademin gett sitt tillstånd till att studenten senarelägger inledandet av studierna. Frånvarotillstånd ska sökas skriftligt senast 9.7.2026 kl. 15.00 (finsk tid). Ansökan lämnas in till Sibelius-Akademins ansökningstjänster per e-post (mottagare siba.ansokan@uniarts.fi).
Den individuella undervisningsmängden kan begränsas vid byte av studierätt när den nya studierätten börjar. Om mängden individuell undervisning begränsas i den nya studierätten, informeras detta i samband med antagningsbeslutet.