Anvisning för självständigt konstnärligt arbete vid Bildkonstakademin

Självständigt konstnärligt arbete är arbete som studeranden själv planerar och genomför och som kan utföras självständigt eller i grupp. Studeranden får också stöd för arbetet av lärare och arbetsmästare.

Självständigt konstnärligt arbete

Självständigt konstnärligt arbete är en väsentlig del av utbildningen för bildkonstnärer. Genom det konstnärliga arbetet utvecklar studeranden sitt eget uttryckssätt och lär sig de processer, arbetssätt och verktyg som arbetet förutsätter. I det konstnärliga arbetet ingår att testa olika material och tekniker, planera och skissera verk, söka material samt annan forskning i anslutning till processen. I undervisningen vid Bildkonstakademin stöds och följs den konstnärliga processen upp under handledning av lärarna. Det konstnärliga arbetet planeras tillsammans med egenläraren och framskridandet följs vid seminarier och besök i arbetsrummet.

Genomförande

Självständigt konstnärligt arbete är arbete som studeranden själv planerar och genomför och som kan utföras självständigt eller i grupp. Studeranden får också stöd för arbetet av lärare och arbetsmästare.

Det konstnärliga arbetet planeras på förhand i början av terminen tillsammans med den egna ansvariga läraren i samband med en diskussion om den individuella studieplanen. Studeranden kan betona olika typer av studier under olika terminer, dvs. ibland koncentrera sig på kursformade studier och under någon termin på självständigt konstnärligt arbete.

Uppföljning

Hur det konstnärliga arbetet genomförs följs intensivare ju mer självständigt arbete studeranden har för avsikt att utföra. Studeranden ska träffa sin egen ansvariga lärare minst två gånger per termin om hen utför självständigt konstnärligt arbete. Arbetet stöds också av kurser och besök i arbetsrummet som andra lärare erbjuder. Teknisk hjälp fås av arbetsmästarna i studieområdet och olika kliniker. En studerande som har för avsikt att utföra självständigt konstnärligt arbete mer än 15 sp/termin ska träffa lärarna under besök i arbetsrummet minst tre gånger under terminen. Studerandena kommer överens om mötena med lärarna.

Om arbetet ännu är i planeringsskedet kan studeranden skriva om sitt arbete, visa utkast eller beskriva processen på annat sätt. Det rekommenderas att studeranden för arbetsdagbok över det konstnärliga arbetet. Det rekommenderas också att studeranden gör anteckningar om besöken i arbetsrummet och läraren kan också i efterhand be studeranden skriva ner sina tankar om handledningen för läraren.

Studiepoäng för självständigt konstnärliga arbete

Högst 98 sp av kandidatstudierna kan genomföras som självständigt konstnärligt arbete och studiepoängen för detta arbete inkluderas i den valfria studiehelheten i studieprestationsregistret. Obligatoriska magisterstudier är 15 sp självständigt konstnärligt arbete. Dessutom kan studeranden utföra självständigt konstnärligt arbete högst 33 sp som valfria studier. En termin kan omfatta högst 28 sp självständigt konstnärligt arbete, men studierna kan endast omfatta 1–2 sådana terminer så att även de övriga obligatoriska studierna kan avläggas. Den rekommenderade självständiga arbetsmängden på en termin är 10–20 sp.

Besök i arbetsrummet vid Bildkonstakademin

Vad är ett besök i arbetsrummet?

Självständigt konstnärligt arbete är en väsentlig del av läroplanerna för kandidat- och magisterexamen i bildkonst. Syftet med besök i arbetsrummet är att stödja utvecklingen av det självständiga konstnärliga arbetet och utvecklingen till konstnär. Om något annat inte har överenskommits är besöket en diskussionsbaserad undervisningssituation som pågår i cirka en timme. Under besöket i arbetsrummet träffas läraren/besökaren och studeranden för att diskutera studerandens konstnärliga arbete eller process. Studeranden kan visa upp ofullbordade och/eller slutförda verk och få feedback på dem.

Målet med besök i arbetsrummet

Målet med ett besök i arbetsrummet är att utgångspunkterna för studerandens arbete diskuteras och undersöks tillsammans och att studeranden får individuellt stöd i det konstnärliga tänkandet och långsiktiga arbetet. Studeranden får handledning i att organisera och utveckla det självständiga konstnärliga arbetet och identiteten. Diskussionerna kan också stödja planeringen av den individuella studievägen. Läraren ska på ett konstruktivt sätt uppmuntra studeranden och diskutera det konstnärliga arbetet och hur verken framskrider.

Under ett besök i arbetsrummet kan studeranden diskutera sitt självständiga konstnärliga arbete finkänsligt och analytiskt och sätta in arbetet i en större referensram. Avsikten är att under diskussionerna vid konstverken tolka och förklara konstverkens betydelse. Lärarens fördomsfria inställning möjliggör experiment och ger utrymme för att inte känna till vissa saker.

Vid besöken i arbetsrummet följs Konstuniversitetets etiska principer. I samband med den känsliga interaktionssituationen under besök i arbetsrummet är det särskilt viktigt att följa de etiska principerna. Gör dig förtrogen med principerna före besöket i arbetsrummet, särskilt i fråga om pedagogisk växelverkan.

Minneslista för studeranden

Kom ihåg att vara på plats i tid. Om du fått förhinder ska du komma ihåg att meddela och avboka i tid så att någon annan kan använda den tid du bokat. Förbered dig på besöket i arbetsrummet genom att fundera på vilka verk och/eller konstrelaterade tankar du vill diskutera. Om du inte känner läraren sedan tidigare kan det vara bra att du i någon mån gör dig förtrogen med hans eller hennes konstnärliga och/eller övriga arbete. Du ska gärna göra anteckningar om det som diskuterats under besöket i arbetsrummet.

Studiepoäng för självständigt konstnärligt arbete

Självständigt konstnärligt arbete bedöms varje termin i varje studieområde i samband med en studiepoängomgång eller motsvarande. Bedömningen av det självständiga konstnärliga arbetet grundar sig på studerandens självutvärdering och på lärarnas bedömning av studerandens personliga utveckling.

Som grund för utvärderingen ska studerandena skapa en pdf-fil med följande innehåll:

  • En visuell och verbal dokumentation av det självständiga konstnärliga arbetet under terminen, inklusive bakgrundsforskning och annat osynligt arbete (till exempel litteratur, föreläsningar, utställningar osv.).
  • Studerandens bedömning av utvecklingen av sitt eget konstnärliga arbete och vad studeranden lärt sig.
  • En kort rapport om besöken i arbetsrummet under terminen. Av en studerande som har för avsikt att utföra självständigt konstnärligt arbete mer än 15 sp/termin krävs minst tre besök i arbetsrummet under terminen. En del av dessa ska höra till det egna studieområdet.
  • En sammanfattning av deltagandet i kurser och studiepoäng som skaffats på detta sätt samt studerandens egen bedömning av den tid som använts för självständigt konstnärligt arbete i studiepoäng (1 sp motsvarar 27 timmars arbete för att nå kompetensmålen). För att studierna ska framskrida enligt tidtabellen krävs cirka 30 studiepoäng/termin.