Examensfordringar för Doktorandprogrammet i bildkonst 2018

Examensfordringar för doktorandprogrammet i bildkonst 2018. Studenter som började före 2021 kan ta examen enligt de gamla examensfordringarna.

Om du studerar enligt de gamla examensfordringar, läs mer om övergångsinstruktionerna.

Doktorsstudier i Bildkonstakademin vid Konstuniversitetet ger färdigheter och möjlighet att utöva konstnärlig forskning på ett självständigt och kreativt sätt. Konstnärlig forskning är sådan forskning som är förankrad i såväl konsten som konstnären. Konstnärsforskare utexamineras från doktorandprogrammet vid Bildkonstakademin.

Konstnärsforskare utvecklar och förnyar utövandet, forskningen och undervisningen av konstgrenar. De för en mångfacetterad och kritisk dialog med de olika aktörerna inom samhället. Som specialister på sitt område utövar de konst och producerar information, kunskaper och förståelse som grundar sig på konstnärlig praxis som kan utnyttjas och tillämpas både inom konsten och andra samhällsområden. Doktorstudier vid Konstuniversitetet främjar konstnärsforskarens förmåga att utveckla sitt kunnande som konstnär, forskare, pedagog och sakkunnig.

Målexamen och dess struktur

Doktorsexamen i bildkonst (BildkD)

K-Jo Lärdomsprovet för doktorsexamen i bildkonst : 170 sp

K-Ji Påbyggnadsstudier inom bildkonstområdet : 70 sp

  • K-Ji 10 Seminarier i konstnärlig forskning 46 sp
    • K-Ji 11 Temaseminarium 16 sp
    • K-Ji 12 Forskarseminarium 8 sp
    • K-Ji 13 Studiecirkel för lärdomsprovet 4 sp
    • K-Ji 14 Metodologiska studier 8 sp
    • K-ji 15 Skrivandet 8 sp
    • K-Ji 16 Konstnärliga forskningens gränsytor 2 sp
  • K-Ji-20 Forskningsfärdigheter 14 sp
    • K-Ji-21 Orienteringsperiod 1 sp
    • K-Ji-22 Konferensframträdande 2 sp
    • K-Ji-23 Symposium 5 sp
    • K-Ji-24 Vetenskaplig publikation 4 sp
    • K-Ji-25 Forskningsetik 2 sp
  • K-Ji-30 Valbara studier 10 sp

Målexamen för Doktorandprogrammet i Bildkonst vid Konstuniversitetets Bildkonstakademi är doktorsexamen i bildkonst (BildkD). Dess omfattning är 240 studiepoäng som motsvarar fyra års studier på heltid. Doktorsexamen i bildkonst består av lärdomsprovet för doktorsexamen i bildkonst (170 sp) och påbyggnadsstudier inom bildkonstområdet (70 sp). Påbyggnadsstudierna innefattar obligatoriska studiehelheter som sammanlagt omfattar 60 sp samt Valbara studier omfattande 10 sp (se nedan).

Examens kunskapsmål

En person som avlagt doktorsexamen i bildkonst är specialist på sitt forskningsområde och kan:

  • bedriva självständig konstnärlig forskning
  • förverkliga ett konstnärligt projekt som stödjer sig på en motiverad plan
  • kan kritiskt bedöma en konstnärlig forskningsprocess och dess olika faser och slutresultat samt föra en akademisk dialog i anslutning till det egna forskningsämnet
  • kan dokumentera den konstnärliga forskningens processer och kommunicera om forskningen i olika kontexter
  • identifiera viktiga och aktuella fenomen inom sitt område och granska dem kritiskt
  • tillämpa information man har förkovrat och verka inom konsten och konstnärlig forskning på ett konstruktivt, bevandrat och kreativt sätt
  • kan idka samarbeta inom sitt eget område samt med sakkunniga i andra områden
  • förstå de etiska dimensionerna i sin forskning och verksamhet och verka på ett rättvist och ansvarsfullt sätt

K-Jo Lärdomsprovet för doktorsexamen i bildkonst (170 sp)

Lärdomsprovet för doktorsexamen i bildkonst kan innefatta en konstutställning, kuratering av en utställning, enskilda konstverk, konstnärliga processer eller experimentella arrangemang samt dess artikuleringar, begreppsligande och teoretiseringar. Typiskt består lärdomsprovet av ett eller flera bildkonstnärliga produktionsavsnitt (sammanlagt högst 140 sp) och ett skriftligt avsnitt (30-170 sp). Utöver detta skall en elektroniskt arkiverbar dokumentation av lärdomsprovets helhet upprättas. De konstnärliga avsnitten är offentliga forskningsresultat. Det skriftliga avsnittet är en parallell del av det bildkonstnärliga avsnittet och som sådan motiverar det avhandlingens utformning och målsättningar i förhållande till den övriga forskningen och praxisen i doktorandens egna område. Enligt behovsprövning kan lärdomsprovet också bestå enbart av en skriftlig avhandling.

Lärdomsprovet skall påvisa en djup förståelse och förmåga att analysera, artikulera, kontextualisera konstnärliga forskningsfrågeställningar på ett kritiskt sätt. Ifall lärdomsprovet består av förhandsgranskade produktionsavsnitt och ett teoriavsnitt är den sistnämndas rekommenderade omfattning 50-250 ark (ett ark motsvarar 2000 tecken inklusive mellanslag). Ifall lärdomsprovet är helt och hållet skriftligt är dess rekommenderade omfattning 150-250 ark. Den skriftliga delen kan förverkligas på många olika sätt: en monografi, webbpublikation eller annan multimedial helhet. Den kan vara en artikel som består av en kollegialt granskad forskningspublikation med ett sammandrag på 15-30 ark.

Lärdomsprovet kan också innefatta sampublikationer och samprojekt ifall doktorandens självständiga andel kan klart påvisas. Av disputationshelheten skall klart framgå studiets metoder, struktur och resultat. Lärdomsprovet kan publiceras på svenska, engelska eller finska och enligt det Akademiska rådets beslut på ett annat språk. Det till förhandsgranskning inlämnade lärdomsprovets språk bör vara samma som i den slutliga publikationen som granskas. Som regel används samma språk också vid granskningstillfället.

Studiepoängen för de bildkonstnärliga och skriftliga avsnitten bestäms på ad hoc basis och i förhållande till ämnets behandling och antal avsnitt och omfattning på så sätt att det skriftliga avsnittet motsvarar 30-170 sp och de bildkonstnärliga avsnittens andel motsvarar högst 140 sp.

K-Ji Påbyggnadsstudier inom bildkonstområdet (70 sp)

K-Ji-10 Seminarier i konstnärlig forskning (46 sp)

Denna helhet består av flera olika tematiska seminarier och skall företrädesvis avläggas under de två första studieåren. Studiecirkeln för lärdomsprovet utgör ett undantag och kan sålunda tillhöra studiernas slutfas.
Kunskapsmål: Doktoranden bekantar sig mångsidigt med konstnärlig forskning som forskningsfält. Han eller hon blir förtrogen med olika metoder och rapporteringssätt som kan tillämpas inom konstnärlig forskning.

Doktoranden skall känna till utgångspunkterna för såväl konstnärlig som experimentell och praxisbaserad forskning och kan därtill tillämpa dessa kreativt i sin egen forskning. Dessutom skall doktoranden vara kapabel att utveckla sådana tillvägagångssätt och argument som är förenliga med den egna forskningen. Han eller hon är införstådd med olika dokumenterings- och rapporteringsmetoder samt skrivande på ett sätt som dennes forskning förutsätter. Doktoranden är kapabel att skapa sådana konstnärliga arrangemang som är relevanta för dennes forskning.

K-Ji-11 Temaseminarium (16 sp)

Temaseminarierna bildar en tvärkonstnärlig och tvärvetenskaplig helhet där den konstnärliga forskningen granskas i en bredare kulturell kontext.

Kunskapsmål: Doktoranden bekantar sig med de ontologiska, epistemologiska och samhälleliga frågeställningar som ansluter sig till konstnärlig forskning. Han eller hon känner till grunderna för teori- och begreppsbildning och kan tillämpa dem i sin egen forskning. Dessutom skall doktoranden förstå sambandet mellan sitt eget forskningsproblem och konstnärlig forskning samt forskning i andra områden.

K-Ji-12 Forskarseminarium (8 sp)

Varje studerande ordnar en gång per läsår ett arbetsseminarium som ansluter sig till det egna forskningsarbetet och redogör för dess framskridande. I seminariet går man genom i grupp de nya produktions- och teoriavsnitt som ingår i respektive studerandes forskning. Den respons som uppkommer vid det kritiska grupparbetet fördjupar och främjar studerandens forskning. Vid arbetsseminarierna är handledare och eventuellt andra utomstående sakkunniga också närvarande. Förutsättningen för att kunna avlägga studiehelheten är närvaro i minst två år vid forskarseminariet. Man kan även inkludera deltagande vid forskningsdagarna i genomförandet av studiehelhet.

Kunskapsmål:

Doktoranden

  • kan presentera sin forskning analytiskt
  • kan aktivt söka feedback för sin forskning
  • kan relatera den egna konstnärliga verksamhetens olika element till avhandlingen som helhet

K-Ji-13 Studiecirkel för lärdomsprovet (4 sp)

Under arbetet med lärdomsprovet deltar studeranden i en studiecirkel som skall verka som kollegial stödgrupp för slutföringen av lärdomsprovet.

Kunskapsmål:

Doktoranden

  • kan behandla breda skriftliga helheter på ett analytiskt sätt
  • kan aktivt söka feedback för utarbetningen av sitt lärdomsprov
  • kan aktivt kommentera den skriftliga delen av sina kollegers forskning
  • erhåller färdigheter för att analysera skrivandet som process och kreativ verksamhet

K-Ji-14 Metodologiska studier (8 sp)

Denna studiehelhet ger en inblick i de metodologiska frågeställningar som är relevanta för konstnärlig forskning.

Kunskapsmål:

Doktoranden

  • förstår de problem och lösningar som ansluter sig till den konstnärliga forskningens kunskapsbildning
  • känner till den internationella begreppsapparaten och debatten inom sitt område
  • känner till de aktuella teoretiska greppen inom den konstnärliga forskningen och kan tillämpa dem på sin egen forskning på ett lämpligt sätt
  • känner till den inhemska konstnärliga forskningens utvecklingshistoria och dess aktuella utmaningar
  • känner till de centrala kanalerna och fora för konstnärlig forskning
  • känner till grunderna för den vetenskapliga teoribildningen och de ontologiska, epistemologiska och samhälleliga problem som ansluter sig till konstnärlig forskning
  • kan utnyttja de centrala och relevanta begreppen i nutidskonstens kontexter i artikulerandet av den egna forskningen

K-Ji-15 Skrivandet (8 sp)

Under de olika faserna av sina studier skall studeranden bekanta sig med olika praxis inom vetenskapligt skrivande.

Kunskapsmål:

Doktoranden

  • förstår hur begreppen fungerar och behärskar deras bildning och konsekventa användning -förstår förutsättningarna och praxisen för vetenskapligt skrivande
  • bekantar sig med de möjligheter som kreativt skrivande öppnar inom den konstnärliga forskningens område

K-Ji-16 Konstnärliga forskningens gränsytor (2 sp)

I denna studiehelhet bekantar sig studeranden med den konstnärliga forskningens samhälleliga påverkan och de olika dimensionerna i konstnärsforskarens aktörskap.

Kunskapsmål:

Doktoranden

  • förstår de olika dimensionerna av konstnärsforskarens samhälleliga aktörskap
  • känner till de centrala tänkarna, teoretikerna och filosofiska strömningarna inom den konstnärliga
    forskningen
  • förstår den egna konstnärliga forskningens band till andra närliggande vetenskaper
  • har kapacitet att placera sin forskning inom konstnärliga forskningens mångkonstnärliga fält
  • är kapabel att delta i teoretiska och samhälleliga diskussioner som berör nutidskonst

K-Ji-20 Forskningsfärdigheter (14 sp)

Denna helhets studier (14 sp) är obligatoriska och är huvudsakligen ämnade att avläggas under de två första studieåren förutom symposiet som kan också avläggas i slutskedet av studierna.

Kunskapsmål: Doktoranden erhåller de grundfärdigheter som krävs för att verka i en tvärkonstnärlig och tvärvetenskaplig forskargemenskap och övar att vara i växelverkan med de nationella och internationella aktörerna inom den konstnärliga forskningen. Doktoranden kan föra en akademisk dialog och förverkliga evenemang relaterade till konstnärlig forskning. Han eller hon kan söka sig till de akademiska sammanhangen som är mest relevanta för den egna forskningen. Doktoranden kan därtill utarbeta en publicerbar presentation av sin konstnärliga forskning. Till studiehelheten tillhörande studieperioder förverkligas som föreläsningar, seminarier, workshops och självständigt arbete.

K-Ji-21 Orienteringsperiod (1 sp)

Examinationsform: Medverkan i orienteringsveckan och fullbordan av tillhörande uppgifter.

Kunskapsmål:

Doktoranden

  • kan fungera i Konstuniversitetets och Bildkonstakademins verksamhetsmiljö och forskargemenskap
  • förstår examens mål och fordringar samt studieplan och kan formulera en individuell studieplan (ISP)
  • känner till Bildkonstakademins praxis och verksamhetsprinciper
  • kan utnyttja stödtjänster för studier och forskning
  • kan söka information och främja sina studier självständigt
  • känner till de viktigaste finansieringskällor för forskning och kan ansöka om finansiering för sin avhandling
  • följer goda etiska forskningsprinciper

K-Ji-22 Konferensframträdande (2 sp)

Examinationsform: Framträdande vid konferens eller symposium

Kunskapsmål:

Doktoranden

  • känner till de centrala konferenserna inom sitt område
  • kan ansöka om deltagande i konferenser och budgetera samt finansiera sin egen medverkan
  • kan strukturera och hålla ett konferensanförande
  • är kapabel att självständigt skapa meningsfulla kontakter och nätverk
  • kan publicera sitt anförande i en konferenspublikation

K-Ji-23 Symposium (5 sp)

Examinationsform: Studeranden kan planera och ordna ett offentligt symposium vars mål är att förmedla ny bildkonstnärlig kunskap i anslutning till studerandens egna forskningsområde. I symposiet kan ingå t.ex. produktionen av en publikation, ordnandet av en utställning eller annan biverksamhet eller evenemang som är gjord i samarbete med andra. Enligt behovsprövning kan symposiet ersättas med minst tre internationella konferensframträdanden.

Kunskapsmål

Doktoranden

  • kan ordna och koordinera ett symposium
  • kan aktivt delta i den akademiska diskussionen
  • kan skapa och uppehålla kontakter som stöder den egna forskningen

K-Ji-24 Vetenskaplig publikation (4 sp)

Examinationsform: Utformningen av en offentlig forskningspresentation

Kunskapsmål:

Doktoranden

  • kan lämna in ett publiceringsförslag och utarbeta en forskningspublikation
  • känner till de centrala kollegialt granskade publiceringskanalerna och tillhörande forskningskriterier
  • känner till den kollegiala granskningsprocessen och förstår dess betydelse för forskning
  • kan ta emot kritisk feedback och på så sätt främja sin forskning

K-Ji-25 Forskningsetik (2 sp)

Kunskapsmål för Forskningsetik:

Doktoranden

  • vet vad god vetenskaplig praxis innebär
  • vet vad fusk och plagiering inom forskning innebär och vet hur man skall förfara om man blir ställd inför dem
  • vet hur man söker förhandsbedömning från Konstuniversitets etiska kommitté
  • inser hur man kan komma överens om upphovsmannaskapet med andra forskare, konstnärer och samarbetspartner
  • uppfattar etiska värden och diskussioner i samband med konst och forskning
  • identifierar maktförhållanden inom konst- och universitetspolitiken
  • identifierar etiska frågor gällande sin egen forskning
  • identifierar olika sätt att skapa och främja etisk, ekologisk och socialt ansvarsfull konst och forskning

K-Ji-30 Valbara studier (10 sp)

Denna helhet består av valbara studier som stöder doktorandens egen forskning och kan avläggas som till exempel JOO studier eller i formen av en studiecirkel. I denna helhet ingår också undervisningsverksamhet som stöder den egna forskningen. Helhetens omfattning är högst 10 sp.

Kunskapsmål:

Doktoranden

  • kompletterar sitt kunnande med att bekanta sig med specialområden som stöder det egna forskningsämnet och/ eller tekniker och medel som är befogade i den egna forskningen
  • känner till de centrala kontexterna i den egna forskningen och kan självständigt inhämta fördjupande kunskaper
  • känner till den aktuella konstnärliga och teoretiska diskussionen inom sitt område
  • kan tillämpa valda teorier och innehållet av den aktuella konstnärliga diskussionen i behandlingen av det egna forskningsämnet
  • kan utveckla sina färdigheter att utöva konstnärlig forskning på annat sätt som kan anses viktig