Skriv ett blogginlägg eller uppdatera Konstuniversitetets Instagram

Är du intresserad av att berätta om dina studier, konstnärliga projekt eller annars bara om studiernas vardag för andra? Du kan skriva ett inlägg till Konstuniversitetets blogg eller göra en Instagram-takeover på Konstuniversitetets konto. Läs våra anvisningar för innehållsproduktion.

Anvisningar för blogginlägg

Konstuniversitetets kommunikation upprätthåller bloggplattformen blogit.uniarts.fi, där universitetets studerande, lärare och anställda är välkomna att skriva om studier, forskning eller aktuella händelser inom konsten.

De huvudsakliga bloggserierna för studerande är Livet som konststuderande (på finska): https://blogit.uniarts.fi/blogit/taideopiskelijan-elamaa/ och Life of an art student (på engelska och svenska): https://blogit.uniarts.fi/en/blogs/life-of-an-art-student/.

Idéer för blogginnehåll:

  • ”Så här gör du” – dina tips inför inträdesprov, hur man gör en portfolio eller skriver ett personligt brev
  • Lista – dina senaste konstupplevelser, dina tips på studenternas föreställningar, konserter eller utställningar, de bästa caféerna i Helsingfors, …
  • Frågor och svar-intervju – intervjua en medstuderande, mentor eller lärare, eller någon annan som inspirerar dig
  • Reflektion / självrannsakan – de mest minnesvärda frågorna som togs upp i kursen, besöket, workshopen, …
  • Avrapportering av evenemang
  • Utvärderingar
  • Åsikter
  • En titt bakom kulisserna – hur det är att förbereda sig för sin egen föreställning, konsert eller utställning

Du kan skicka det färdiga inlägget till din kontaktperson från kommunikationsavdelningen som publicerar inlägget i bloggen. Om du är intresserad av att skriva fler än ett inlägg kan du få användarnamn och introduktion till publicering på bloggplattformen (WordPress) av kommunikationsavdelningen.

Instagram takeover-anvisning

Syftet med Takeover

I en Takeover får den studerande eller en grupp studerande tillgång till universitetets Instagram-konto för en viss tid, högst en vecka. Takeoverns syfte är att lyfta fram vardagliga studier och konstnärlig verksamhet mer direkt och visuellt, ur studerandenas eget perspektiv.

Universitetets officiella Instagram-konton

Konstuniversitetets kommunikation upprätthåller två Instagram-konton:

  • @uniartshelsinki – Konstuniversitetets gemensamma konto, vars huvudsakliga språk är engelska. Du kan också göra en takeover på andra språk.
  • @sibeliusacademy – Sibelius-Akademins engelskspråkiga konto.

Takeover-anvisning: uniartshelsinki

Första inlägget

Börja med att presentera dig själv / Börja med att presentera er själva.

Genomför en Q&A-session på det sätt du önskar där du svarar på frågorna:

  1. Berätta vem du är, vad du studerar och på vilken årskurs du är
  2. Hur började du studera vid Konstuniversitetet?
  3. Vilken fördom hade du om ditt lärosäte och vad tycker du om det nu?
  4. Vad är det bästa med dina studier?
  5. Vad arbetar du med just nu / Vad inspirerar dig just nu? (Om din takeover infaller samtidigt som ditt konstnärliga projekt, såsom en utställning, konsert eller föreställning, berätta vad du håller på med och hur det anknyter till dina studier.)

Svara i varje fall på de två första och välj en eller alla av de övriga.

Idéer för genomförandet:

  • Video eller Reels, där du svarar på frågorna
  • Grupp: Video eller Reels där ni intervjuar varandra genom att ställa de ovan nämnda frågorna
  • Flödet: ta en selfie och svara på frågorna i textfältet
  • Story-serie där du kan besvara frågor som text och bilder eller som korta videor. Lägg till en bild av dig själv när du presenterar dig.

Inkludera en Takeover-animationsvideo eller ett Takeover-foto, som du får av din kontaktperson för kommunikation, i det första inlägget. Till exempel när du gör ett inlägg till flödet, gör det till en karusell där takeover-videon ingår. Inkludera den också i början av din Reels-video.

Publicera takeoverns övriga uppdateringar som stories.

Kortare takeover: ”My day”

Om din takeover-period endast är 1–2 dagar, berätta hur din vardag som konststuderande ser ut. Du kan berätta om din vardag i tätare takt i stories och även inkludera små vardagssysslor. Du kan också sträva efter att interagera med Instagram-följarna till exempel genom att ordna en frågestund i stil med ”Ask me anything”. Du kan se exemplet Rong-Ci här: https://www.instagram.com/stories/highlights/17926541597552460/.

Idéer för videoinnehåll

Instagram föredrar liksom Tiktok korta videor. Nedan listas teman, memes eller utmaningar som cirkulerat i sociala medier och som kan ge inspiration för din egen innehållsproduktion. Välj fyrkantigt eller vertikalt format för videorna.

  • What my parents think I do – What I actually do
  • ”Expectation vs. Reality” 
  • ”How it started – How it’s going” 
  • 1 second video journal. Appen i fråga samlar en sekund långa videor som du gjort till en videosammanställning. Avsluta till exempel din takeover-period eller varje takeover-dag med en videosammanställning med videosnuttar på en sekund av dina upptåg.

Övriga anvisningar

  • Berätta i presentationen på vilket språk du kommer att göra uppdateringar
  • Publicera innehåll huvudsakligen som stories. Det räcker att du publicerar din presentation i flödet när takeovern börjar. Försök publicera dagligen på stories.
  • Använd modigt din egen röst i uppdateringarna och gör inläggen på ditt eget sätt! Du kan också uppmuntra följarna att ställa frågor om dina studier t.ex. med hjälp av Story-sidans poll-/Q&A-funktion. På så sätt kan takeovern skapa variation i den traditionella, mer informativa stil som vi använder i kommunikationen.
  • Observera att kommunikationen (som administrerar över kontot) kan publicera andra saker under din takeover. Vi strävar dock efter att ge den studerande ro att publicera och använder i huvudsak permanenta flödet om vi är tvungna att publicera under takeovern. Kom alltså ihåg att alltid använda hashtaggen #takeover i dina egna inlägg, så att de skiljer sig från förvaltningens inlägg.
  • Om du vill kan du också nämna din takeover på dina egna konton i sociala medier och vice versa, alltså dela ditt personliga ig-konto i ditt presentationsinlägg.
  • Var uppmärksam på bildernas kvalitet (inte pixlade eller skakiga bilder, såvida det inte är avsiktligt).
  • Publicera inte dina inlägg på Facebook samtidigt, även om Instagram föreslår det. Universitetets Facebook-konto har en egen publiceringsplan.
  • Dela inte partipolitiskt eller religiöst innehåll eller innehåll som kränker människogrupper eller individer. Respektera upphovsrätten och personernas integritet om det finns andra personer eller verk på bilderna. Vi förbehåller oss rätten att ta bort kränkande eller osakligt innehåll.

Takeover-anvisning: sibeliusacademy

Välkommen att producera innehåll på vårt gemensamma Instagram! Med hjälp av den vill vi lyfta fram studiernas vardag och fest samt studerandenas konstnärliga verksamhet.

Så här kommer du igång

Inloggningsuppgifterna skickas till dig 1–2 vardagar innan din takeover börjar. Kontrollera genast att de fungerar.

  • På SibAs Instagram är allt innehåll på engelska.
  • Din kontaktperson från kommunikationen skickar inloggningsuppgifterna till dig på morgonen på din första Takeover-dag
  • Publicera först takeovern i den permanenta feeden och en Takeover-video i stories som du får av din kontaktperson för kommunikation. Presentera dig (eller din grupp) kortfattat i bildtexten genom att berätta om ditt konstverk och din relation till Sibelius-Akademin. I samma presentationsinlägg kan du också publicera 1–3 andra bilder eller videor, till exempel om dig själv. (Anvisning: Hur delar jag ett inlägg med flera bilder eller videor?)
  • Publicera huvudsakligen innehåll som stories dagligen. Det räcker att du publicerar din presentation i flödet när takeovern börjar.
  • SibA:s kommunikationsteam lägger till det innehåll du skapat i slutet av takeovern som highlights på SibAs konto, så gör ingen egen ny highlight

Så här producerar du innehåll

  • Var modigt och skapa innehåll i din egen stil! Du kan till exempel uppmuntra följarna att ställa frågor om dina studier eller din presentation.
  • Exempel på lämpliga fotograferingssituationer: fritid, övningar, diskussioner med lärarna, några minuter innan – backstage-stämningar, studievardagen!
  • Om du vill kan du också nämna din takeover på dina egna konton i sociala medier och vice versa, alltså dela ditt personliga ig-konto i ditt presentationsinlägg.
  • Använd åtminstone hashtaggarna #takeover #sibeliusacademy #uniartshelsinki och om du vill även andra, t.ex. #musiclover #symphonyorchestra #jazz #bts (behind the scenes).
  • Observera att kommunikationen kan publicera annat under takeovern.

Frågor? Kontakta Riikka Hänninen, kommunikationsplanerare (riikka.hanninen@uniarts.fi).

Arvoden för innehållsproduktion

Instagram takeover-arvode

Studerande får ett arvode på 50 euro/person för takeover-veckan när 1–2 personer uppdaterar under takeovern. Om det finns fler personer som uppdaterar delas 100 euro mellan dem. Takeover-arvode för en dag är 30 euro.

Du ska ansöka om arvodet med en elektronisk blankett som du får av din kontaktperson för kommunikation. Be din kontaktperson om en länk till arvodesansökan när takeovern är över. För arvodesavgiften behöver Konstuniversitetets löneräkning också ett skattekort för arvodestagaren. Bifoga den till den elektroniska blanketten när du för första gången ansöker om arvode från universitetet.

Observera att du inte kan söka arvode på förhand.

Bloggarvode

Studerande får 40 euro per blogginlägg. Du ska ansöka om arvodet med en elektronisk blankett som du får av din kontaktperson för kommunikation. Be din kontaktperson om en arvodeslänk när inlägget har publicerats. För arvodesavgiften behöver Konstuniversitetets löneräkning också ett skattekort. Bifoga den till den elektroniska blanketten när du för första gången ansöker om arvode från universitetet. Observera att du inte kan söka arvode på förhand.

Kontaktuppgifter

Du kan kontakta kommunikationen med alla slags frågor och idéer.

viestinta@uniarts.fi

Se hela teamets kontaktuppgifter