Konstuniversitetets etiska riktlinjer och anvisningar för hantering av fall av fusk och disciplinära förfaranden inom utbildning och studier

Etiska anvisningar för studierna, information om god studiepraxis och exempel på överträdelser av denna praxis samt förfaranden vid misstanke om fusk och disciplinära fall. 

Bakgrund och syfte

Syftet med anvisningen är att öka förståelsen för god konstnärlig och vetenskaplig praxis i studierna och förebygga eventuella situationer med fusk och disciplinära åtgärder.

Genom god konstnärlig och vetenskaplig praxis ökar man de utomståendes förtroende för Konstuniversitetet och strävar efter att skapa en trygg studie- och arbetsmiljö för alla universitetets medlemmar. 

Tillämpningsområde

I denna anvisning behandlas iakttagandet av god konstnärlig och vetenskaplig praxis i utbildningen, undervisningen och studierna samt hanteringen av studierelaterade situationer med fusk och disciplinära åtgärder vid Konstuniversitetet. Anvisningen tillämpas på Sibelius-Akademins ungdomsutbildning i tillämpliga delar, dock med beaktande av åldern och utvecklingsnivån hos dem som utbildas, samt de bestämmelser och anvisningar som tilllämpas inom ungdomsutbildningen. Dessutom iakttas det öppna universitetets ordningsstadga i situationer med osakligt beteende som gäller de studerande vid öppna universitetet. 

För forskningen gäller separata etiska anvisningar som vid sidan av denna anvisning tillämpas på doktorander.

Frågor som gäller personalen behandlas enligt arbetsrättsliga processer och de anvisningar som tillämpas på dem. 

Etisk verksamhet

Strävan efter etiskt hållbar verksamhet

Grunden för Konstuniversitetets verksamhet är allmänna etiska principer och medvetenhet om den delade etiska värdegrunden. Alla funktioner vid Konstuniversitetet styrs av de värderingar som antecknats i Konstuniversitetets strategi.

Verksamheten vid Konstuniversitetets universitetssamfund styrs också av principer och anvisningar om jämställdhet, likabehandling samt ingripande i mobbning, trakasserier och osakligt bemötande. 

En person vid Konstuniversitetet 

  • främjar etiska, kritiska, kreativa, öppna och gemenskapsbaserade verksamhetssätt vid Konstuniversitetet 
  • bemöter alla jämlikt, opartiskt, rättvist och respektfullt 
  • respekterar allas åsikter, arbete och arbetsro 
  • stöder ett positivt, uppmuntrande och öppet arbetsklimat 
  • grundar sin verksamhet på ärlighet 
  • förbinder sig till den etiska praxisen inom konstnärlig verksamhet, forskning och pedagogisk verksamhet. 

De etiska riktlinjerna för utbildning och studier gäller studerandens hela studieväg inom Konstuniversitetets alla områden. Syftet med de etiska anvisningarna är att trygga den studerandes inlärning med respekt för både den studerandes egna och andras prestationer. 

Målet är att studerandena vid Konstuniversitetet ska ha framgång i sina studier och i arbetslivet med iakttagande av god konstnärlig och vetenskaplig praxis samt yrkesmässig praxis inom sitt eget område. 

Etik i reglerna

Syftet med de lagar, bestämmelser och anvisningar som styr universitetets verksamhet och studierna är att trygga enhetlig och jämlik tillgång till information samt enhetligt och jämlikt bemötande och rättsskydd för de studerande. 

Universiteten ska ordna sin verksamhet så att hög internationell kvalitet säkerställs inom forskning, konstnärlig verksamhet, utbildning och undervisning med iakttagande av etiska principer och god vetenskaplig sed (2 § 2 mom. i universitetslagen). 

Den studerande ska i sina studier iaktta god konstnärlig och vetenskaplig praxis (Utbildningsinstruktionen 51 §). 

Konstuniversitetet har förbundit sig att följa Forskningsetiska delegationens (TENK) anvisning God vetenskaplig praxis och handläggning av misstankar om avvikelser från den i Finland (https://tenk.fi/sv/forskningsfusk/god-vetenskaplig-praxis-gvp), dvs. GVP-anvisningen. De forskningsetiska riktlinjerna gäller förutom forskningen även undervisningen och studierna. God vetenskaplig praxis tillämpas också på den konstnärliga verksamheten vid Konstuniversitetet.

God konstnärlig och vetenskaplig praxis i utbildning och studier förutsätter att innehållet i den tillämpliga och gällande lagstiftningen utreds när lärdomsprov görs och att olika åtgärder vidtas för att fullgöra skyldigheterna. Sådana är till exempel iakttagande av säkerhetsanvisningar både i arbetslokaler och i webbmiljö, iakttagande av dataskyddslagstiftningen och iakttagande av upphovsrättslagstiftningen. Studierna kan också kräva anskaffning av avtal och samtycken (t.ex. fotograferings-, inspelnings- och publiceringstillstånd), uppgörande av meddelanden och anmälningar (t.ex. dataskyddsmeddelande). Studerandena får stöd av handledaren, läraren och den övriga personalen i studierelaterade situationer, i att följa skyldigheter och instruktioner. 

Man strävar efter att förebygga överträdelser av god konstnärlig och vetenskaplig praxis genom att kontrollera studieprestationernas autenticitet före studieprestationen godkänns. Oavsiktliga fusksituationer kan undvikas genom att man noggrant bekantar sig med anvisningarna för studierna och lärdomsproven. I en tolkningssituation rekommenderas att man ber läraren, handledaren eller någon annan expert om hjälp med att välja rätt tillvägagångssätt. 

En trygg och välmående studerande- och arbetsgemenskap

Rätt till en trygg studie- och arbetsmiljö

De studerande har rätt till en trygg studiemiljö (Universitetslagen 41 a §). Även universitetspersonalens rätt till en trygg arbetsmiljö är skyddad (Universitetslagen 45 §). I utbildningsinstruktionen preciseras att de studerande och personalen har rätt till en trygg, jämlik och jämställd studie- och arbetsmiljö. Vid universitetet ska man iaktta god ordning och andras trygghet eller välbefinnande får inte äventyras. (Utbildningsinstruktionen 55 §). Konstuniversitetets etiska principer, anvisningen Bemöt mig väl och andra interna anvisningar, såsom Konstuniversitetets ordningsstadga, kompletterar de skyldigheter som följer av lag, utbildningsinstruktionen och Forskningsetiska delegationens anvisningar.  

Lärarens ansvar för orientering i god vetenskaplig praxis

Till lärarnas uppgifter hör att stöda de studerandes inlärning och utveckling av det konstnärliga och vetenskapliga tänkesättet samt att ingripa i fusk när sådant upptäcks. De studerande ska introduceras i källhänvisningspraxis inom konst- och vetenskapsområdet genast från och med början av studierna. Det är viktigt att läraren regelbundet diskuterar god konstnärlig och vetenskaplig praxis med studerandena. Det är lärarens plikt att ta upp källhänvisningspraxis under sina egna studieperioder innan skriftliga arbeten utförs eller ge studerandena ändamålsenliga instruktioner för källhänvisningar. Särskild uppmärksamhet ska fästas vid handledning av internationella studerande, eftersom de etiska reglerna i olika länder kan avvika från de som tillämpas i Finland. Det är också bra att påminna de studerande om denna anvisning och om att misstankar om fusk alltid undersöks. 

Den studerandes ansvar för att god vetenskaplig praxis iakttas

Den studerande är skyldig att utreda hurdan verksamhet som är eftersträvansvärd i studierna och vad som är svikligt. Den studerande ska omsorgsfullt bekanta sig med TENK:s anvisning God vetenskaplig praxis och handläggning av misstankar om avvikelser från den i Finland, Konstuniversitetets etiska principer samt denna anvisning. Om den studerande är osäker på vad som är godtagbart och vad som är svikligt ska hen be läraren eller egenläraren om råd.

System för kontroll av lärdomsprovens autenticitet

Att säkerställa att studieprestationerna och de publicerade forskningsresultaten är autentiska är en del av kvalitetssäkringen av utbildningen och forskningen. Vid Konstuniversitetet används ett gemensamt system för autenticitetskontroll av studieprestationer (Turnitin), som identifierar likheter mellan skrivna texter och på så sätt gör det möjligt att identifiera plagiat. Förutom för autenticitetskontroll kan systemet också användas i handlednings- och bedömningsprocessen för studieprestationer. 

För alla som utexamineras från Konstuniversitetet görs en elektronisk autenticitetsgranskning av de skriftliga lärdomsproven med hjälp av Konstuniversitetets system för autenticitetsgranskning före godkännandet. Granskningen av lärdomsprovets autenticitet görs med det system som är i bruk av den slutliga versionen av lärdomsprovet, som returneras till granskarna av lärdomsprovet. Den studerande lämnar själv in sitt lärdomsprov i det elektroniska systemet för autenticitetskontroll och skickar samma version till granskarna av lärdomsprovet samt till databasen Taju. Efter denna granskning kan man inte längre göra ändringar i lärdomsprovet. Den akademiska handledaren för lärdomsprovet eller någon annan ansvarsperson som utsetts av utbildningsprogrammet och som står i anställningsförhållande till Konstuniversitetet ansvarar för granskningen och tolkningen av resultaten. När det gäller doktorsavhandlingar görs autenticitetsgranskningen i förhandsgranskningsskedet.

Det rekommenderas att det elektroniska systemet för autenticitetsgranskning också används i olika skeden av studierna i den omfattning som målet med det etiska verksamhetssättet förutsätter. Systemet för elektronisk autenticitetsgranskning kan också användas för granskning av läromedel som utarbetas vid universitetet.

Användningen av systemet får inte tillämpas på endast en del av gruppen vid gruppundervisning. Om läraren har skäl att misstänka att någon av studerandena gör sig skyldig till plagieringsfusk, ska hela undervisningsgruppens skriftliga prestationer granskas med hjälp av det elektroniska autenticitetsgranskningssystemet.

Användning av AI-applikationer i studierna

Den snabba utvecklingen av artificiell intelligens har skapat en situation där universiteten i stor utsträckning måste begrunda den artificiella intelligensens roll både som en del av inlärningsprocessen och som arbetslivsfärdigheter samt fundera på att använda dem på ett ansvarsfullt sätt i forskning, undervisning, lärande och konstnärlig verksamhet. GPT (Generative Pre-trained Transformer) och andra liknande texteditorer eller textgeneratorer baserade på artificiell intelligens, s.k. stora språkmodeller, är interaktiva tillämpningar för artificiell intelligens som producerar text utifrån användarens uppmaning. Till artificiell intelligens som baserar sig på en språkmodell kan man ställa frågor och man kan till exempel uppmana den till att formulera en given text eller en given lösning så att den blir mer koncis och bättre. Språkmodellerna är ny teknologi och man kan också lära sig mycket genom att använda dem.   

Systemen för artificiell intelligens utvecklas kontinuerligt och är framtidens hjälpmedel i arbetslivet, och därför är det viktigt att både lärare och studerande sätter sig in i användningen av ChatGPT eller motsvarande AI-applikationer samt deras villkor och informationssäkerhet. Samtidigt ska både lärare och studerande förbinda sig till att ingen ska vara skyldig att använda webbapplikationer i studierna eller att registrera sig som användare av en utomstående applikation. I applikationerna ska man inte heller mata in någons personuppgifter eller annat material som man inte har användarrätt till (t.ex. material som omfattas av upphovsrätt, företagshemligheter).  

Etiken kring användandet av artificiell intelligens skapas vid universiteten genom god vetenskaplig och konstnärlig praxis. Vid användningen av AI-applikationer ska följande beaktas:  

  • När artificiell intelligens används ska god vetenskaplig och upphovsrättslig praxis samt praxis för vetenskapligt skrivande iakttas. Verken ska ha utarbetats av upphovsmannen själv och de får inte framföra andras idéer, uppgifter, verk eller annat material utan tillräcklig hänvisning. Artificiell intelligens är inte en källa till vetenskaplig text.  
  • Om läraren vill begränsa användningen av artificiell intelligens som en del av studierna i konstnärligt innehåll eller av det konstnärliga arbetet, ska läraren tydligt uttrycka detta då uppgiften ges till den studerande. 
  • Om en studerande använder artificiell intelligens i en uppgift eller ett lärdomsprov, till exempel som en del av textvården, ska detta alltid nämnas. Det är motiverat att använda en språkmodell för språkvård, till exempel för att göra en grammatiskt korrekt eller strukturellt smidig text (jfr korrekturläsnings- och översättningsverktyg och andra motsvarande verktyg). 
  • Den studerande ansvarar alltid själv för innehållet i den text hen lämnar in. När denna anvisning utarbetas är en stor utmaning för språkmodellerna att de kan skriva en text som verkar sakkunnig, men som innehåller sakfel, motstridigheter eller till och med innehåll som är partiskt, skadligt eller som stärker existerande skadliga stereotyper. 

Konstuniversitetet följer diskussionen om artificiell intelligens och ändrar sina anvisningar vid behov. Vid utarbetandet av texten har man särskilt utnyttjat Jyväskylä handelshögskolas och Arenes rekommendationer. 

Verksamhet som strider mot god vetenskaplig praxis

Allmänt

Fusk innebär en oärlig handling eller underlåtenhet att göra något med syfte att ge en felaktig bild av sin egen eller en annan persons kompetens. Fusk är också likgiltighet för godkända arbetssätt och metoder.

Former av fusk är plagiering, dvs. olovligt lånande, självplagiering, uppdiktande, förvanskning av observationer och stöld. Dessutom kan fusk förekomma i tentamina och provsituationer, såsom luntning, diskussion och avläggande av tentamen eller andra studieprestationer för någon annans räkning. I studieprestationerna får man inte kränka någon annans upphovsrätt eller integritetsskydd och inte heller avslöja någon annans affärshemligheter. 

Fuskets särdrag beskrivs ingående i TENK:s anvisning God vetenskaplig praxis och handläggning av misstankar om avvikelser från den i Finland. TENK behandlar i sina anvisningar uppförande som avviker från god vetenskaplig praxis samt etiska förseelser utan att separat definiera konstnärlig eller pedagogisk praxis som rekommenderas etiskt. I det följande görs ett försök att – mot bakgrund av vetenskaplig praxis, men vid behov med kompletteringar av denna – identifiera försumlighet och fusk i vetenskaplig, konstnärlig och pedagogisk verksamhet.  

Andra handlingar som inleder disciplinärt förfarande utöver fusk är störande av studier, våldsamt eller hotfullt beteende. Till exempel trakasserier mot en annan person, osakligt bemötande, underlåtenhet att iaktta ordnings- eller säkerhetsanvisningar leder i allmänhet till disciplinära påföljder. 

Exempel på former av fusk

Olovligt lånande, dvs. plagiering (eng. plagiarism)

Med plagiering avses att ett verk, en produkt, en textdel, ett konstnärligt uttryck eller en översättning som någon annan har utarbetat eller publicerat kopieras och presenteras som ens egen. Plagiering kan också vara till exempel olovligt lånande av en bild, ett mönster, ett diagram, en programkod eller vilket som helst visuellt, auditivt eller annat slags verk. 

Bedömningen av plagiering försvåras av att man i det vetenskapliga, konstnärliga och pedagogiska arbetet utnyttjar andras arbete som bevis på sakkunskap och intertextuella hänvisningar. Plagieringen avviker från denna praxis genom att citatets eller hänvisningens ursprung eller omfattning döljs till exempel genom att källhänvisningen helt utelämnas, genom att hänvisa till källan på ett vilseledande sätt eller genom att presentera verket som något man producerat helt själv. Plagiering kan vara både direkt och anpassad kopiering. 

Observera att allt lånande inte är olovligt. Anvisningar för lovligt lånande av verk finns i paragrafen om citaträtt i Upphovsrättslagen, 25 §. Syftet med citaträtten är att var och en ska ha möjlighet att kommentera och kritisera en offentliggjord handling, men citatet ska vara ändamålsenligt, det vill säga anknyta till exempelvis kritik av källan eller stöda ens egna argument. Inom ramen för citaträtten är det också tillåtet att i åskådliggörande syfte använda bild- och ljudverk eller delar av dem i undervisning, texter i anslutning till undervisning, lärdomsprov eller övningsarbeten. Verkets källa och upphovsman ska dock alltid anges. Inte ens ett verk som inte har publicerats får plagieras. Detsamma gäller material som är fritt från upphovsrätt. 

Självplagiering (eng. autoplagiarism)

Med självplagiering avses att återanvända egna arbeten i nya studieprestationer. Här försöker man inte presentera någon annans arbete som sitt eget utan man använder sina tidigare studieprestationer på nytt, utan att tala om det. Det är fråga om fusk när citatet inte är ringa och gärningen är avsiktlig. Om man använder sina egna arbeten på nytt ska man utöver de ursprungliga källorna även hänvisa till sitt tidigare arbete, varvid det inte är fråga om självplagiering. 

Stöld (eng. misappropriation)

Stöld, dvs. obehörig presentation av en annan persons arbete eller material i eget namn, kan komma fram till exempel i grupparbete eller forskningsgruppsarbete. I konstnärlig verksamhet kan stöld till exempel innebära att man presenterar en annan persons arbetsinsats eller originella idé som sin egen. 

Uppdiktande (eng. fabrication)

Uppdiktande innebär att man presenterar påhittade verk, iakttagelser eller resultat för vetenskaps- och konstgemenskapen. I studieprestationerna kan uppdiktande till exempel vara att man hittar på material eller att man presenterar en felaktig slutsats som korrekt. Konstnärlig fiktion är inte uppdiktande i det här avseendet. I konstnärlig verksamhet kan uppdiktande till exempel vara att presentera fiktivt material som dokumentärt. 

Förvanskning av observationer (eng. misrepresentation, falsification)

Med förvanskning av observationer avses i forskningen att de ursprungliga observationerna bearbetas eller presenteras så att forskningsresultatet förvrängs. Förvanskning av observationer kan också ta sig uttryck i att resultaten av det vetenskapliga eller konstnärliga arbetet presenteras på ett sätt som ger en vilseledande bild av hur de tillämpade lösningarna fungerar. Uppdiktande och förvanskning av observationer kan också förekomma till exempel i utrednings- och forskningsarbete i anslutning till studierna och i det pedagogiska utvecklingsarbetet.

Utredning av fusk- och disciplinära situationer

Tillämpning av GVP-anvisningen på lärdomsprov på pro gradu-nivå

Enligt den GVP-anvisning som Forskningsetiska delegationen uppdaterat 2023 har ansvaret för handläggningen av misstankar om överträdelse i fråga om lärdomsprov på pro gradu-nivå ålagts högskolorna. Enligt TENK ska man i högskolestudierna samt i lärdomsproven för grundexamina och licentiatexamina i anslutning till dem följa god vetenskaplig praxis som beskrivs i GVP-anvisningen. Introduktionen till denna praxis ska ingå som en integrerad del i den grundläggande utbildningen och vidareutbildningen som högskolorna ger. Misstankar om GVP-överträdelser i anslutning till studier och lärdomsprov för grundexamina behandlas dock inte i den process som beskrivs i GVP-anvisningen, utan i enlighet med universitetets interna process och anvisningar. Misstankar om kränkning av god konstnärlig och vetenskaplig praxis i anslutning till studierna behandlas i enlighet med 45–45 a § i universitetslagen och denna anvisning. 

Den studerandes rättsskydd

Den studerande har rätt att få ett ärende som gäller hen behandlat på behörigt sätt och utan ogrundat dröjsmål. Vid utredning av fusk- och disciplinära situationer ska förvaltningslagen (434/2003) och god förvaltningssed iakttas. Innan beslutet fattas ska den misstänkta gärningen eller försummelsen specificeras och en nödvändig utredning göras i ärendet. Den studerande ska ges tillfälle att bli hörd innan beslut om påföljd fattas. Den studerande ska beredas möjlighet att ta med en stödperson till personlig utfrågning, enskilt samtal eller något annat på universitets initiativ anordnat möte för handläggningen av ärendet. Hörandet kan vid behov ordnas på något annat sätt som säkerställer den studerandes rättsskydd, såsom skriftligen. 

Behandlingen av misstanke om fusk eller ett disciplinärt ärende är inte offentlig, men beslutshandlingarna är i regel offentliga. Under handläggningsskedet ska ärendet endast, utöver parterna själva, delges de personer vars arbetsuppgifter det berör eller av vilka ytterligare utredningar kan fås. Den studerande ska informeras om hur utredningen framskrider. 

I ett disciplinärt ärende ges den studerande ett överklagbart beslut som den studerande kan överklaga hos förvaltningsdomstolen. 

Om den studerande upplever att hen utan anledning misstänks för brott mot de etiska anvisningarna, men ingen utredning enligt denna anvisning har inletts, har den studerande rätt att begära en utredning. Begäran om utredning skickas skriftligt till den studiechef vid akademin som utsetts till ansvarig för handläggningen av fallen. Obefogad misstanke eller ogrundad anmälan om misstanke om förseelse bryter i sig mot de etiska anvisningarna för studierna och kan betraktas som fusk. 

Roller i behandlingen av fusk- och disciplinära fall för studerande

Nedan beskrivs de allmänna rollerna i behandlingen av fusk- och disciplinära fall för studerande. Bestämmelser om förfarandet i ärenden som gäller indragning av studierätten och i disciplinära ärenden finns i 45 a § i universitetslagen. Rektorn, en person inom undervisnings- och forskningspersonalen och en praktikhandledare kan i fall som avses i 45 § 3 mom. handla samfällt eller var för sig. Åtgärderna ska antecknas. 

Lärare

Med lärare avses här studieperiodens lärare eller den som bedömer studieprestationen. 

Läraren är skyldig att stöda och främja de studerandes studier, lärande och utveckling till experter genom mångsidiga undervisningsmetoder som beaktar olika elevers förutsättningar samt genom respons som motiverar till att lära sig nytt. Varje lärare ger den rådgivning och handledning som ingår i studierna. De studerande ska bemötas jämställt, jämlikt, uppmuntrande och med respekt.

Om eventuell försummelse av god vetenskaplig praxis eller fusk inte kan uteslutas ska läraren informera utredaren om sin misstanke om fusk eller överträdelse. I oklara fall informerar läraren först den studerande om den misstänkta iakttagelsen och ger denne tillfälle till en skriftlig eller muntlig förklaring. Om det enligt lärarens bedömning på sin höjd är fråga om ringa vårdslöshet eller oförstånd hos den studerande ger läraren anvisningar om de rätta förfaringssätten och returnerar arbetet till den studerande för korrigering.. Då går ärendet inte vidare till utredaren, men läraren kan, om hen så önskar, konsultera utredaren. 

En lärare kan inte underkänna en studieprestation på grund av fusk, om inte fusk först har konstaterats genom en utredning enligt dessa instruktioner (se eventuellt undantagsförfarande för tentamenstillfälle i sal nedan). När läraren anser det vara befogat att anmäla sin misstanke om fusk till utredaren, ger läraren en egen skriftlig redogörelse i ärendet.  

Man avvaktar då med bedömningen av studieprestationen tills ärendet utretts. Om det i redogörelsen konstateras att studeranden har förfarit svikligt, ska läraren underkänna den studieprestation som lämnats in till hen för bedömning. Omprövning av bedömningen av en studieprestation som blivit underkänd på grund av fusk kan begäras på samma sätt som omprövning av bedömningen av en studieprestation i övrigt. Även om en utredning av misstanke om fusk är pågående för en studerande ska läraren bedöma de andra studerandenas studieprestationer enligt den i reglerna fastställda tidsfristen. 

Förutom misstankar om fusk ska läraren också informera utredaren om eventuella situationer med osakligt beteende.

Enligt 45 a § 3 mom. i universitetslagen ska disciplinära åtgärder registreras. 

För att registrera händelsen och utreda situationen och omständigheterna behövs bl.a. följande uppgifter:  

  • Anmälarens kontaktuppgifter 
  • Tidpunkt för händelsen 
  • Plats för händelsen 
  • Akademi 
  • Studieperiod/kurs/omständighet 
  • Misstänkt person 
  • Beskrivning av händelsen 
  • Parterna 
  • Annan fritt formulerad utredning, uppgifter om omständigheterna, preliminära synpunkter och eventuella bilagor. 

Tentamensövervakare

Tentamensövervakaren måste ingripa i misstänkt luntning, annat svikligt förfarande eller annan verksamhet som strider mot tentamensanvisningarna. I uppenbara fall av fusk meddelar övervakaren genast sin observation till den studerande, uppmanar den studerande att lämna tentamenstillfället och tentamen underkänns. Om den studerande i dessa uppenbara fall inte bestrider fusket, förutsätter ärendet inte att ett utredningsförfarande tillämpas, utan det räcker med en anmälan till utredaren. För att säkerställa den studerandes rättsskydd har den studerande även i dessa fall rätt att begära omprövning av bedömningen av tentamen på normalt sätt efter att tentamensresultaten publicerats. Däremot informerar tentamensövervakaren den studerande om misstanken om fusk efter tentamenstillfället samt meddelar den ansvariga läraren för studieperioden. I anmälan antecknar hen observationen, den studerandes eventuella förklaring och vidtagna åtgärder samt sin egen skriftliga redogörelse över det inträffade. 

Utredare

Utredare är akademins studiechef. I undervisning som genomförs som öppen universitetsundervisning fungerar antingen akademins studiechef eller en expert vid det öppna universitetets studieförvaltning som utredare, till vars uppgifter utredningen av fall av fusk hör. Studiechefen är utredare när undervisningen är integrerad i examensstudierna. 

Till utredningen hör rådgivning om förfaringssätten för lärare och övriga parter, insamling av utredningar och annat dokumentmaterial, ordnande av hörande och samtal med den studerande, information till parterna och beredning av ärendet för dekanus.

Utredningen görs vid den akademi där den misstänkta förseelsen har skett. 

Efter att ha fått ett meddelande från den ansvariga läraren eller övervakaren om misstanke om fusk undersöker utredaren ärendet och ger den studerande tillfälle att bli hörd genom att begära ett skriftligt bemötande av hen.  Om utredaren anser att det är sannolikt att fusk har inträffat, bereder hen ärendet för dekanus, som bedömer ärendet och beslutar om eventuella fortsatta åtgärder. En jurist som stöder studieförvaltningen hjälper vid behov till med uppgörandet av utredningen, inledandet av hörandet av den studerande och registreringen av det inträffade.

Utredaren gör en anteckning om alla åtgärder i protokollet för ärendet i fråga, vilket vid behov kompletteras när ärendet framskrider. Protokollet är en fritt formulerad beskrivning av hur processen framskrider. 

Dekanus

Utifrån den redogörelse som utredaren berett beslutar dekanus om fortsatta åtgärder. Efter förutredningen bedömer dekanus om det har inträffat sådana störningar av undervisningen, sådant våldsamt eller hotfullt beteende, fusk eller brott mot ordningen vid universitetet som avses i 45 § i universitetslagen. 

Om dekanus på basis av redogörelsen i anslutning till fusket anser att det har varit fråga om en ogrundad misstanke eller en ringa förseelse, returnerar hen studieprestationen till läraren för bedömning. I samband med returneringen tar dekanus ställning till om studieprestationen kan bedömas eller om den ska underkännas på grund av fusk. Om dekanus anser att studeranden har förfarit svikligt och förseelsen inte kan anses vara ringa, beslutar hen om inledande av disciplinärt förfarande. Vid prövningen beaktas åtminstone huruvida gärningen har skett upprepade gånger och hur allvarlig den är. 

Det disciplinära förfarandet sätts igång när dekanus i enlighet med universitetslagen underrättar den studerande om vad hen misstänks för. Av anmälan ska också framgå eventuella disciplinära påföljder. Den studerande ska ges tillfälle att bli hörd om anmälan. Om dekanus beslutar att inleda ett disciplinärt förfarande ska ärendet läggas fram för rektors avgörande även i det fall då dekanus inte föreslår bestraffning på grundval av det ihopsamlade materialet. 

Dekanus kan kalla en studerande till samtal oberoende av vilka andra åtgärder hen vidtar. 

En fuskutredning kan inledas också efter att ett beslut om godkännande av studieprestationen redan har fattats, om misstanken om fusk väcks först i detta skede. 

Rektor och styrelsen

Förfarandet inleds när dekanus föreslår att universitetets rektor ska vidta åtgärder. 

Beslut om skriftlig varning enligt universitetslagen fattas av rektor. Om en varning anses vara en alltför mild påföljd föreslår rektor för styrelsen att den studerande avskiljs från undervisningen under begränsad tid.

Styrelsen beslutar om avstängning av en studerande på viss tid.

Efter behandlingen av ärendet returnerar rektor eller styrelsen ärendet till akademin, där studieprestationen bedöms eller underkänns och andra nödvändiga åtgärder vidtas. 

Den ansvariga studiechefen och universitetets juridiska tjänster stöder vid behov fusk- och disciplinförfarandet.

Enligt 45 § 3 mom. i universitetslagen kan rektor, en person inom undervisnings- och forskningspersonalen och en praktikhandledare handla samfällt eller var för sig i situationer som avses i 45 § 3 mom. i universitetslagen.  

Åtgärderna ska antecknas. 

Anmälan om verksamhet som strider mot de etiska anvisningarna

Om en studerande misstänker verksamhet som strider mot de etiska anvisningarna, ska hen meddela detta till den ansvariga läraren för studieperioden, akademins studiechef eller för det öppna universitetets del till den ansvariga experten vid det öppna universitetets studieförvaltning.  

Om någon annan misstänker en överträdelse, ska hen meddela detta till akademins studiechef eller för det öppna universitetets del till den ansvariga experten vid det öppna universitetets studieförvaltning. Anmälningar som gäller arbetstagare ska dock göras enligt HR-praxis. 

Dessutom har Konstuniversitetet en kanal för anmälan om missbruk, dit den som observerar eller misstänker verksamhet som strider mot det allmänna intresset kan rapportera om detta på ett säkert sätt. I detta sammanhang avses med missbruk handlingar eller försummelser som är straffbara eller som skadar det allmänna intresset, t.ex. brott mot offentliga upphandlingar, integritet och skydd av personuppgifter samt säkerhet i nätverk och informationssystem. 

Påföljder i fusk- och disciplinärenden

Allmänt

Påföljderna för en överträdelse av anvisningarna ska stå i proportion till förseelsens art och allvar. När man bedömer allvaret beaktas handlingens planmässighet och uppsåtlighet samt omfattningen, allvaret och upprepningen av det svikliga eller försumliga förfarandet. När beslut om påföljder fattas ska man beakta studiernas skede och om den studerande har varit medveten om god vetenskaplig praxis och om hen har blivit introducerad till ämnet som en del av studierna samt om hen har fått vägledning i hur man skriver en vetenskaplig text. 

Underkännande av studieprestation vid fusk

Enligt 51 § i utbildningsinstruktionen underkänns en studieprestation om den studerande vid utförandet av den konstateras ha gjort sig skyldig till plagiering, förseelse mot forskningsverksamheten eller annat fusk. Om underkännande av en studieprestation beslutar den eller de som bedömer studieprestationen efter att ha hört den studerande. Prestationen kan också underkännas om fusk upptäcks först efter hörandet. 

Efter att studieprestationen har underkänts ska studeranden komma överens med läraren om hur hen kan avlägga studieprestationen på nytt.

Enligt 82 § 4 mom. i universitetslagen kan en studerande som är missnöjd med bedömningen av en annan studieprestation än ett lärdomsprov muntligen eller skriftligen begära rättelse av den lärare som har utfört bedömningen. Begäran om omprövning ska framställas inom 14 dagar från den tidpunkt då den studerande har haft möjlighet att ta del av resultaten av bedömningen samt av hur bedömningsgrunderna har tillämpats på hen. Den som är missnöjd med ett beslut som fattats med anledning av en begäran om omprövning kan föra ärendet till Konstuniversitetets examensnämnd för behandling inom 14 dagar från det att hen har fått del av lärarens beslut. 

En studerande som är missnöjd med underkännandet av en doktorsavhandling, licentiatavhandling eller annan avhandling begär omprövning direkt hos Konstuniversitetets examensnämnd.

Ett godkänt studieprestationsbeslut kan i vissa fall upphävas och avgöras på nytt som ett rättelsebeslut enligt förvaltningslagen (434/2003). Om misstanken om fusk väcks först efter godkännandet av studieprestationen eller efter att examen beviljats, ska lämpliga förfaringssätt utredas med de juridiska tjänsterna innan undersökningen av fusk inleds.  

Skriftlig varning

Enligt 45 § i universitetslagen kan en studerande ges en skriftlig varning, om hen 

  1. stör undervisningen, 
  2. beter sig våldsamt eller hotfullt, 
  3. gör sig skyldig till fusk eller i övrigt bryter mot ordningen vid universitetet, 
  4. vägrar att visa upp intyg över narkotikatest enligt 43 d §, eller 
  5. enligt en utredning som avses i 43 d § har använt narkotika för andra än medicinska ändamål så att hens funktionsförmåga är nedsatt. 

Universitetets rektor beslutar om skriftlig varning till den studerande. Innan ett ärende avgörs ska den handling eller försummelse som är orsaken till disciplinstraffet specificeras, behövlig utredning skaffas samt den studerande ges tillfälle att bli hörd i frågan (universitetslagen 45 a § 2 mom.). 

Om det är fråga om ett allvarligt eller upprepat fusk eller någon annan disciplinär situation, gör akademins dekanus, efter att ha hört den studerande och gjort en utredning, ett förslag om disciplinära påföljder och överför ärendet till universitetets rektor för eventuella disciplinära åtgärder i enlighet med 45 § i universitetslagen. 

Avstängning från universitetet för en viss tid, högst ett år 

Om gärningen eller försummelsen som helhet är allvarlig eller om den studerande fortsätter med sitt osakliga beteende även efter att hen har fått en skriftlig varning, kan den studerande avstängas från universitetet för en viss tid, dock högst ett år. 

Universitetets styrelse beslutar om avstängning av studerande för viss tid. Innan ett ärende avgörs ska den handling eller försummelse som är orsaken till disciplinstraffet specificeras, behövlig utredning skaffas samt den studerande ges tillfälle att bli hörd i frågan (universitetslagen 45 a § 2 mom.). Ett ärende som gäller avstängning för viss tid behandlas av universitetets styrelse på föredragning av rektorn. 

Samtidigt som man fattar beslut om avstängning av en studerande för viss tid eller om avhållande från studier, ska man besluta om att verkställa beslutet utan att det vunnit laga kraft och om tidpunkten för verkställighetens början. Ett beslut om avstängning för viss tid kan verkställas trots besvär, om inte universitetet eller förvaltningsdomstolen beslutar något annat. 

När en studerande är avstängd kan hen inte anmäla sig till studier eller avlägga dem. Avstängning för viss tid antecknas i studeranderegistret och registreras i universitetets ärendehanteringssystem. 

Uppmaning att avlägsna sig 

Enligt 45 § i universitetslagen kan en studerande som stör undervisningen, beter sig våldsamt eller hotfullt eller äventyrar någon annans hälsa eller säkerhet bli tillsagd att lämna det rum där undervisningen ges eller en tillställning som arrangeras av universitetet.  

En studerande kan förvägras rätten att delta i undervisningen under högst tre arbetsdagar, om det finns risk för att säkerheten för en annan studerande eller för en person som arbetar vid universitetet eller i ett annat undervisningsutrymme lider på grund av den studerandes våldsamma eller hotfulla beteende eller för att undervisningen eller verksamheten i anslutning till den försvåras oskäligt på grund av den studerandes störande beteende. 

Om man varit tvungen att uppmana en studerande att lämna lokalen ska man utan dröjsmål meddela studieförvaltningen om detta för att inleda stödet och/eller det disciplinära förfarandet. En utförd åtgärd antecknas.

Dokumentation, verkställande och arkivering 

Faserna i utredningen av misstanke om förseelse dokumenteras skriftligen. Över muntliga höranden upprättas en promemoria som undertecknas av dekanus och akademins studiechef samt den studerande som misstänks för förseelsen. Om den studerande inte undertecknar promemorian, antecknas även detta i promemorian. I stället för underskrifter kan man använda e-postgodkännande via krypterad e-post. 

Av promemorian ska framgå 

  • den förseelse som den studerande misstänks för och grunderna för misstanken, 
  • om den studerande medger att misstanken är befogad, 
  • om den studerande anser sig ha fått tillräckligt med undervisning och handledning för att kunna handla rätt, samt 
  • resultatet av hörandet. 

Motsvarande saker ska framgå av dokumentation för hörande som ordnas på annat sätt än genom ett hörandetillfälle. Att den studerande vägrar att infinna sig för att höras eller att underteckna promemorian hindrar inte att ärendet behandlas. En kopia av promemorian eller motsvarande dokumentation skickas till den studerande. 

Konstuniversitetets förvaltningsspråk är finska. Språket i förvaltningsbeslut och protokoll i ärenden som gäller fusk är finska. I enlighet med förvaltningens serviceprincip informeras en studerande som inte kan finska på svenska eller engelska om vad beslutet och beredningsdokumenten innehåller och hur processen framskrider. Dessutom kan den studerande lämna in sina dokument på svenska eller engelska och man kan sköta ärendet med hen på svenska eller engelska.

Förutom till den studerande sänds protokollet och eventuella beslut om fortsatta åtgärder för kännedom till vederbörande lärare, dekanus samt vid behov till eventuella andra parter i handläggningen. Beslutet delges också dekanus och studiechefen vid den studerandes akademi, om hen studerar vid en annan akademi. I fråga om utbytesstuderande sköter den som ansvarar för akademins internationella samarbete anmälan till studerandens hemuniversitet. 

Handlingar som hänför sig till handläggningen av misstanke om förseelse sparas som ett eget ärende i universitetets ärendehanteringssystem. Handlingar som ska sparas är bl.a. promemorior från hörandetillfällena, e-postmeddelanden i anslutning till handläggningen, jämförelserapporten från granskningssystemet av textens autenticitet, eventuella beslut i anslutning till handläggningen, andra dokument i anslutning till utredningen av misstanken samt material som hänför sig till ändringssökande. Endast de personer som handlägger misstanken ges åtkomsträttigheter till ärendet och handlingarna. 

Dekanus fattar beslut om varje misstanke som lämnats in till hen, även om misstanken inte skulle leda till åtgärder. Efter att ärendet har avgjorts arkiveras de tillhörande handlingarna endast i ärendehanteringssystemet. Handlingarna förvaras i Konstuniversitetets arkiv i enlighet med informationshanteringsplanen. All information som lagrats någon annanstans förstörs. 

Uppgifterna i ärendehanteringssystemet kan utöver den ursprungliga utredningen av misstanke om förseelse användas när man utreder huruvida den studerande som misstänks för en förseelse tidigare har gjort sig skyldig till en förseelse mot de etiska anvisningarna. 

Besluten jämte bilagor arkiveras i universitetets arkiv och de är i regel offentliga handlingar. Handlingarna ska förses med en anteckning om de avsnitt som inte är offentliga. 

Ett beslut som gäller en studerande kan överklagas hos den behöriga förvaltningsdomstolen. 

Ett beslut kan verkställas trots att besvär anförts, om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat. 

Meddelande till partneruniversitet

Om en utbytesstuderande eller en studerande från ett annat universitet som avlägger studier vid Konstuniversitetet på basis av ett annat dylikt avtal får ett straff som avses i universitetslagen, anmäls detta till den studerandes hemuniversitet även utan avtalsbestämmelse.

På motsvarande sätt meddelas partneruniversitetet om straff som en studerande som avlägger dubbel- eller gemensam examen får.