Beskrivning av studerandenas välbefinnandearbete

Vid Konstuniversitetet bedrivs arbetet med studerandenas välbefinnande på många olika nivåer i undervisnings- och handledningsarbetet, i servicen, i de multiprofessionella arbetsgrupperna och med hjälp av universitetets verksamhetsprinciper och anvisningar.

Studerandenas välbefinnandearbete vid Konstuniversitetet

Att främja och stöda studerandenas välbefinnande är en omfattande helhet på flera nivåer vid Konstuniversitetet: studerandenas välbefinnande främjas och stöds direkt och indirekt i undervisnings- och handledningsarbetet, universitetets olika interna och externa tjänster, multiprofessionella arbetsgrupper som genomför studerandenas välbefinnande och pedagogiskt utvecklingsarbete, men också genom verksamhetsprinciper och riktlinjer som utarbetas vid universitetet.

Syftet med välbefinnandearbetet är att stöda de studerandenas studieförmåga så att det är möjligt att lära sig, studera och utvecklas till konstnärer. Syftet med välfärdsarbetet är att de studerandena utexamineras och att de har tillräckliga färdigheter för att ta hand om sitt välbefinnande även efter studierna när de kommer ut i arbetslivet.

Konstuniversitetets välbefinnandearbete baserar sig på en modell för studieförmåga (Kunttu 2006), där man ser till att studieförmågan skapas och utvecklas i en dynamisk växelverkan mellan den studerande och inlärningsmiljön, med beaktande av den studerandes resurser och studiefärdigheter, men också faktorer som hänför sig till studiemiljön och undervisnings- och handledningsverksamheten. Konstuniversitetets välbefinnandearbete som helhet styrs av olika lagar, förordningar och yrkesetiska principer.

En viktig utgångspunkt för det sociala arbetet är att de studerandes rättsskydd och likabehandling tillgodoses. Konstuniversitetets interna välbefinnandearbete som helhet styrs också starkt av Konstuniversitetets strategi och värderingar samt av dess forskningsbaserade och studerandecentrerade arbetssätt.

Former av stöd för studerandenas välbefinnande

Studerandenas stöd för välbefinnande ges på universitets- och akademinivå, men också av aktörer utanför universitetet. Stöd på universitetsnivå är tillgängligt för alla studerandena. Å andra sidan kan man vid tillhandahållandet av akademispecifikt stöd i högre grad beakta skillnaderna mellan olika konstartgrenar, varvid det akademispecifika stödutbudet kan variera. Den studerandes välbefinnande stöds med beaktande av studiernas helhetskaraktär, vilket innebär att det finns tjänster som stöder det fysiska, psykiska och sociala välbefinnandet. Dessutom finns stöd på olika nivåer (förebyggande och korrigerande stöd) och i olika former (individuellt och gruppstöd och självstudiematerial).

Kärnan i stödet för de studerandes välbefinnande utgörs av läroplanen och de pedagogiska lösningar som genomförs i undervisnings- och handledningssituationer. Centrala tjänster på basnivå som stöder och beaktar de studerandes välbefinnande är också studiehandledning och individuell studieplanering (ISP-diskussioner). Dessutom erbjuder Konstuniversitetet studerande mångsidiga kurser som stärker välbefinnandet, till exempel examenskurser och valbara kurser, samt ergonomisk handledning.

Studerandenas välbefinnande och gemenskap stöds också aktivt med verksamhet av, till exempel Konstuniversitetets studentkår, studentföreningar, tutorer och olika evenemang för välbefinnande som ordnas av Konstuniversitetet. Omfattande motionstjänster är tillgängliga för Unisports studerande.

Om stödet på grundnivå inte räcker till har studerande vid Konstuniversitetet möjlighet att få särskilt stöd för sitt lärande, sina studier och sitt välbefinnande. Interna tjänster som erbjuder särskilt stöd är till exempel individuella studiearrangemang, specialhandledning för studiepsykologer och universitetspräster samt hälsovårdstjänster utanför universitetet (t.ex. SHVS och den offentliga hälso- och sjukvården).

Främjande och utveckling av studievårdsarbetet

De centrala riktlinjerna för Konstuniversitetets verksamhet och därmed för hela välbefinnandearbetet kallas etiska principer. Anvisningar och planer som främjar och stöder välbefinnandet har också utarbetats för situationer som gäller osakligt beteende och rusmedel, jämställdhets- och likabehandlingsfrågor, tidigt ingripande och krishantering.

Utöver välbefinnandetjänsterna stöds, utvecklas och integreras hela välbefinnandearbetet i universitetets verksamhet i olika arbetsgrupper, såsom gruppen för studenthälsa och gruppen för jämställdhet och likabehandling. Centrala arbetsgrupper som granskar välbefinnande ur ett pedagogiskt perspektiv är också Utbildningsutvecklingsgruppen och Styrgruppen för grundutbildningen.

Studerandenas välbefinnandearbete utvecklas kontinuerligt med beaktande av förändringar och krav i samhället och arbetslivet i samarbete med universitetets interna och externa aktörer. Konstuniversitetet producerar också egen forskning om konstens välfärd. Uppföljningen av välfärds- och välfärdsarbetet sker regelbundet genom olika enkäter, respons och enkäter.

För närvarande har man i läroplansarbetet strävat efter att bättre beakta studiernas belastning och att integrera behandlingen av välbefinnandeteman i undervisningen. Andra utvecklingsobjekt som identifierats i välfärdsarbetet är att integrera studerandenas välbefinnande i hela universitetsgemenskapen och i hela universitetsvardagen, lärarhandledning, ett mer jämlikt utbud av välbefinnandetjänster för studerande vid alla akademier samt systematiskt och starkare respons- och forskningsbaserat pedagogiskt arbete och utvecklingsarbete för välbefinnandet.

Mer information

  • Milla Vaisto-Oinonen

    Ansvarig studiechef, Gemensamma studietjänster, Konstuniversitetet
    +358505765522
    milla.vaisto-oinonen@uniarts.fi